Nå dukker motorsyklistene opp i blindsonen

19 motorsyklister mistet livet på norske veier i fjor, melder Trygg Trafikk. Overgangen fra vinter til vår betyr usikkert veigrep for MC-førere.

Gå gjerne sammen med andre MC-venner du har og frisk opp kjøreferdighetene etter vinterdvalen, er rådet fra Frende. Foto: Erik Tanghe

Forsikringsbransjen har fått meldt 1 638 personskader på førere av lett og tung motorsykkel, og moped, de siste fem årene, 21 prosent av dem i april og mai.

- Et økende antall motorsyklister på veiene er et sikkert vårtegn. Men det gjør også at både MC-entusiaster og bilførere må være ekstra oppmerksomme på hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som er fagsjef på motor i Frende Forsikring.

- Spesielt bør du passe godt på blindsonen før du skifter felt i rushtiden. Husk at motorsyklister gjerne legger seg mellom rekkene og kjører litt raskere enn biler i saktegående kø, sier Ytre-Hauge.

Rustne kjøreferdigheter
- Når du nå børster støv av motorsykkelen din må du først og fremst være klar over at det er noen måneder siden sist du satt på sykkelen. MC-kjøring er såpass krevende at du må vedlikeholde ferdighetene dine. Med lengre avbrekk trenger du en tilvenningsfase for å komme deg opp igjen på fjorårets nivå. Det er spesielt viktig for deg som ikke kjører så mye MC til vanlig, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

- Gå gjerne sammen med andre MC-venner du har og frisk opp kjøreferdighetene. Det er både sosialt og en trygg måte å luke ut rustenheten på, sier Frende-eksperten.

Det går begge veier
- Det er viktig at sykkelen er i god stand etter vinterdvalen, at førerne ikke blir for ivrige i starten og at det brukes tilstrekkelig beskyttelsesutstyr. Det er også viktig at både MC- og bilførere er oppmerksomme, hensynsfulle og tålmodige med hverandre, sier Roger Ytre-Hauge, som håper hensynet går begge veier utover våren og sommeren.

- Hvilken beskyttelse må du ha som MC-fører?

- En god hjelm, ryggskinne, kjøredress, støvler og hansker er det mest essensielle. Gå over utstyret når du tar det frem igjen etter vinteren. Det er viktig å sjekke at utstyret er intakt og ikke har noen skader i sømmene eller har fått andre skader siden sist, sier Roger Ytre-Hauge.

Ikke la deg gruse
Både Frende Forsikring og Trygg Trafikk varsler om at vei- og føreforholdene kan være skumle for motorsyklister de første vårukene.

-  I år som i fjor, ligger det igjen grus og rester etter vinterfesten på veiene og det gjør ofte at veigrepet er mer uforutsigbart enn på sommeren. Svart asfalt kan være glatt, særlig i kombinasjon med salting og frost i løpet av natta. Vær derfor spesielt oppmerksom i skyggeparteier, sier Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk.

TIPS:
Ta vårsjekken på motorsykkelen

• Bremser: Sjekk at bremsene virker som de skal, se etter slitasje og undersøk om det er lekkasje i slanger eller koblinger.

• Hjul: Sjekk om dekkene er slitt, om det er skader på dekk og felg og at dekkene er godt nok festet. Sjekk lufttrykket i dekkene og vurder om du skal investere i nye dekk hvis de er mer enn fire år gamle.

• Lys: Sjekk at alle lys virker som de skal, at de er uten skader og rene.

• Styring: Sjekk om det er slakk i styre-, hjul- eller svingarmlager. Sjekk at støtdemperne fungerer som de skal.

• Kjedet: Sjekk at det er nok smøring, om kjedet er slitt eller om det er slakk.

Kilde: Trygg Trafikk

Skikk og bruk for motorsyklister

• Gjør deg godt synlig for bilister
  • Bruk blinklys i god tid
  • Ikke ta unødige sjanser – det er ikke verdt det
  • Vær tålmodig med andre trafikanter som ikke har vært vant til å ha deg i veibanen på en stund

Skikk og bruk for bilførere

• Sjekk blindsonen
  • Bruk speilene aktivt
  • Bruk blinklys i god tid
  • Vær tålmodig med tohjulingene, husk at føreren kan være rusten etter vinterdvalen
  • Husk at en motorsyklist er langt mindre beskyttet enn deg i trafikkbildet

Jonsvollskvartalet | postboks 7335

Helnorske Frende Forsikring eies av 15 lokale sparebanker. Gjennom eierbankene og egne salgssentre er Frende representert med over 1000 lokale rådgivere fra Lindesnes i sør til Tromsø i nord. Vi har nær 260 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og over 250.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring, livsforsikring og pensjon.