Norsk Varme

Nå bør du sjekke ildstedet

Hvis du ønsker å ha et velfungerende ildsted til fyringssesongen starter er sommeren den perfekte tiden å sjekke det.
Foto: Tiril Haarsaker, Norsk Varme

- Det er lurt å vedlikeholde både ildsted og skorstein med jevne mellomrom. Minst én gang i året bør du ta ut hvelv og brennplater, og sjekke at disse er i god stand. Du bør blant annet sjekke at skakeristen og fyrbunnen ikke har skader. For å bevare ildstedet lenge er det også viktig å sjekke pakningen på døren og askeskuffen. Dersom disse ikke er hele må de byttes, sier styreleder i Norsk Varme, Steinar Vigdal.

3,8 millioner ildsteder i norske hjem
En undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Norsk Varme viser at det finnes over 3,8 millioner ildsteder i norske hjem og hytter. På kalde dager kommer opp til 16 prosent av all energi til boligoppvarming fra vedfyring. På sommeren er behovet for vedfyring mindre, og Vigdal anbefaler derfor at ildstedet bør sjekkes nå.

- Vi anbefaler at dette gjøres utenfor fyringssesongen. Hvis du oppdager feil eller mangler er kapasiteten vesentlig bedre hos faghandlerne på denne tiden av året. Dermed rekker du å få ordnet alt til høsten kommer, sier han.

Vedlikehold er viktig
Det norske lovverket pålegger at alle ildsteder skal kontrolleres og feies ved behov. Hvor ofte dette gjennomføres bestemmes av feieren etter faste kriterier. Det daglige vedlikeholdet kan imidlertid forbrukeren utføre selv. Dette krever lite utstyr, og ingen spesialkompetanse. Det går også fint an å ringe og be om befaring, hvis du er i tvil.

- Flere av våre medlemmer tilbyr gratis befaring dersom du er usikker på om ildstedet ditt er velfungerende, eller hvis du vurderer å skifte det ut. Sommeren er også en god anledning til å skifte til et rentbrennende ildsted dersom det du har i dag er ikke-rentbrennende. Kapasiteten til butikkene er bedre utenfor høysesong, og lagerbeholdningen er også ofte større, sier Vigdal.

Norsk Varmes sjekkliste for å vedlikeholde vedovnen:

• Fjern sot på peisglasset: Fukt et krøllete avispapir og dypp det forsiktig i asken i ovnen. Gni så papiret mot glasset med askesiden vendt inn mot glasset. Gjenta til det er rent. Denne metoden er miljøvennlig, effektiv og rimelig.
  • Ikke overdriv asketømmingen: Dette gjøres alt for ofte hos mange. Å la det ligge igjenet lag aske på bunnen av ildstedet kan være fordelaktig – dette beskytter ovnen, samtidig som det kan gjøre opptenningen enklere. Aske kan ikke komposteres, men kan kastes i restavfall.
  • Ta ut hvelv og brennplater: Minst en gang i året bør du ta ut hvelv og brennplater, og sjekke at disse er i god stand. Sjekk også skakeristen og fyrbunnen for skader.
  • Støvsug bak brennplatene: 1 mm med sot her gir like mye varmetap som 10 cm isolasjon i veggene på huset.
  • Sjekk pakninger på dør og askeskuff: For å opprettholde ildstedets funksjon bør du sjekke pakningene på døren og askeskuffen. Dersom disse ikke er hele, må de byttes.
  • Børst brennkammeret: Sotpartikler bør børstes løs fra hvelv, brennplater og ellers i brennkammeret.

Kontakter

Steinar Vigdal, Styreleder i Norsk Varme - 980 74 151 - styreleder@norskvarme.org

Om Norsk Varme

Norsk Varme
Kongens gate 21

99588979http://www.norskvarme.org

Norsk Varme er bransjeforeningen for miljøvennlige ildsteder og skorsteiner i Norge. Vårt arbeid er å minne om hvor viktig vedfyring er i det totale energibildet i Norge. Ved siden av strøm, er det ingen annen kilde som i dag kan dekke oppvarmingsbehovet i norske hjem. Det er en trygg, forutsigbar, miljøvennlig og rimelig energikilde – som i tillegg gir hygge.

Regler og fakta: www.norskvarme.org
Få inspirasjon:
www.ektevarme.no    https://www.facebook.com/ektevarme/

Følg pressemeldinger fra Norsk Varme

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Varme på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Varme