Nå blir det vanskeligere å ansette midlertidig i staten

18.12.2015 10:59 | Unio

- Det er svært positivt at utvalget som nå legger fram forslag til ny tjenestemannslov, har samlet seg om at reglene for å ansette midlertidig skjerpes. Samtidig er mange særbestemmelser som har åpnet opp for midlertidige ansettelser, tatt bort. Det er et stort framskritt. Vi har dermed fått et forslag til en enklere og på mange måter bedre tjenestemannslov, sier Unio-leder Anders Folkestad.

Uttalelsen kommer i forbindelse med at utvalget som har utformet forslag til ny tjenestemannslov i dag la fram sitt forslag. Utvalget har bestått av representanter for både arbeidstaker- og arbeidsgiversida, og har levert et samlet forslag.
- Det er en styrke at et samlet utvalg står bak forslaget som nå kommunal- og moderniseringsminister Jan Tore Sanner får overrakt. Unio tar det for gitt at det er dette grunnlaget departementet nå sender ut på høring. Så vil det i høringsprosessen være mulig å gi innspill til nødvendige forbedringer, sier Folkestad.

Unio-lederen er spesielt fornøyd med at utvalget legger opp til at det i staten skal bli enda vanskeligere å ansette folk i midlertidige stillinger. Og at perioden for midlertidighet reduseres fra fire til tre år. Etter tre år skal den som er ansatt midlertidig få tilbud om fast jobb.
- Lange og mange midlertidige ansettelsesforhold har vært et problem særlig i universitet og på høgskoler. Unio er derfor godt fornøyd med innstramminger på dette området, og Tjenestemannslovutvalget har dermed vist en riktig vei i forhold til hvordan arbeidsmiljøloven kan endres på dette området, sier Folkestad.

Utvalget har også lagt fram forslag om å endre reglene for oppsigelse. Unio-lederen mener forslagene ivaretar behovene de ansatte i staten har knyttet til faglig uavhengighet og mulighet for å kunne uttale seg fritt og forvalte oppgavene uavhengig av hvem som til en hver tid har regjeringsmakt.
- Forslagene til ny tjenestemannslov vil fortsatt gi et sterkere oppsigelsesvern enn det som ligger i arbeidsmiljøloven. Og det er Unio godt fornøyd med, understreker Folkestad.