Nå blir det skattejakt fra nord til sør

Neste søndag blir det skattejakt ved norske fjorder, på fjell og i skoger, når Friluftslivets uke avsluttes med teltjakt på ti ulike steder i Norge.
SKATTEJAKT: Søndag 10. september blir det plassert ut ti telt på ti ukjente steder i Norge. Tar man turen ut denne søndagen, kan man dra hjem som lykkelig eier av teltet man har funnet under Teltjakten 2017. Foto: Bjørn Tore Moen

Teltjakten er et arrangement i regi av paraplyorganisasjonen Norsk Friluftsliv og Helsport – og avslutter Friluftslivets uke 2017.

- Dette er som en skattejakt, som er minst like morsom for voksne som barn. Teltjakten vil strekke seg fra Finnmark i nord, og sørover i hele landet, forteller kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam – som anbefaler å pakke tursekken klar til søndag 10. september.

Tredje året på rad

Teltjakten arrangeres for tredje året på rad, og hvor teltene plasseres varierer fra år til år. For å finne ut hvor teltene blir satt ut søndag 10. september, må man følge med på hintene som slippes på Facebook-eventet «Teltjakten 2017».

- Teltjakten har vist seg å være veldig populært og morsomt for de som deltar, derfor gjentar vi suksessen også i år. De fleste teltene blir satt opp på steder som det skal være enkelt å ta seg frem til, mens andre kan kanskje bli litt mer krevende – for de som søker litt mer spenning. Men generelt legger vi opp til at flest mulig skal komme seg ut denne søndagen, forteller Synne Kvam.

- Trenger ikke være førstemann

Når man har fulgt med på hintene, og funnet ut hvor teltene blir satt opp, kan man dra med seg venner og familie ut på en litt annerledes søndagstur, oppfordrer Norsk Friluftsliv.

- Det er ikke om å gjøre å være førstemann til å finne teltet. Alle som finner teltet, er med i trekningen av å vinne når det er funnet. Men teltet står kun oppe mellom kl. 10 og 14, så det gjelder å planlegge skattejakten slik at man finner teltet i det tidsrommet, råder Kvam.

Det er lokale friluftsorganisasjoner og friluftsråd som står for de lokale arrangementene.

Hovedpremien er Helsport-teltet man finner, mens ekstrapremien er boksen «Et ute» av Sigrid Henjum. Vinner man ikke, kan man også dele et artig eller fint bilde av seg selv sammen med teltet på sosiale medier med taggen #teltjakten – og bli med i trekningen av et ekstra telt.

Kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam - 915 29 214

POPULÆRT: - Teltjakten har vist seg å være veldig populært og morsomt for de som deltar, derfor gjentar vi suksessen også i år, forteller kommunikasjonsrådgiver i Norsk Friluftsliv, Synne Kvam. Foto: Joe Urrutia