Nå blir det færre fotobokser
På 28 veistrekninger landet rundt er det satt opp fotobokser som måler gjennomsnittshastigheten over flere kilometer.
Kjører du for fort, blir du fotografert – og får tilsendt bot.
Les også: Her er Norges 12 beste veikroer!
– Ikke unødig bruk
Samferdselsdepartementet har bedt Statens vegvesen og politiet gå gjennom bruken av såkalt streknings-ATK med mål om at det skal bli færre strekninger med kontroller.
– Ja, vi legger til grunn at det blir færre. Der hvor det er nødvendig av hensyn til trafikksikkerheten vil man fortsatt få anledning til å ha det. Men man skal ikke bruke streknings-ATK unødig, sier samferdselsministeren til Motor.
Les også: Hvilken elbil er den beste?
– Minst like effektivt
Tor André Johnsen, som er Fremskrittsparti-medlem i transportkomiteen på Stortinget, mener det finnes andre virkemidler som er «minst like effektive» som fotobokser.
– Hvilke er det?
– Romlefelt mellom kjøreretningene, midtrekkverk, utbedring av terrenget langs veiene, og ved å bygge firefeltsveier. Streknings-ATK skal brukes der hvor det virkelig er behov for det, ikke som et generelt overvåkningstiltak, sier Johnsen.
Les også: Er førerkort egentlig en menneskerett?
Forsker uenig
En rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at streknings-ATK er svært effektivt. Det reduserer antallet hardt skadde og drepte med 50 prosent.
– Det er ingen andre tiltak som har like god virkning, unntatt firefeltsveier, sier Rune Elvik, forsker på trafikksikkerhet på TØI.
Men firefeltsveier koster 100 ganger så mye som å sette opp kameraer.
– Derfor er streknings-ATK et bedre tiltak enn fire felt, sier Elvik.
Les også: 271 bruer har skader som må følges opp
Vil ha flere fotobokser
Over hele Norge er det dessuten ca. 300 kameraer som måler farten på bestemt punkter.
– Også de har svært god virkning, men bare der de står. Streknings-ATK har effekt på en hel strekning over flere kilometer, sier Elvik.
I motsetning til Fremskrittspartiet og samferdselsministeren ønsker forskeren seg flere strekninger med måling av hastigheten.
– Det er fortsatt flere steder hvor dette vil ha nytte, sier Elvik – og nevner undersjøiske tunneler som gode eksempler.
– De er gjerne bratte og lange. Her er fart et større problem enn andre steder.
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Motor
Magasinet Motor og motor.no utgis av NAF og har 1,2 millioner lesere
Følg pressemeldinger fra Motor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Motor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Motor
Disse tre kvinnene lager Norges beste veimat13.6.2019 06:03:27 CEST | Pressemelding
Tre driftige kvinner vinner NAF-magasinet Motors kåring av Årets veimat i 2019.
Motor kårer VW e-Golf til Årets beste bilkjøp6.12.2018 08:04:38 CET | Pressemelding
Magasinet Motor kårer Volkswagen e-Golf til Årets beste bilkjøp i 2018. Ingen bil på det norske markedet er bedre for forbrukernes lommebøker.
Punger ut 6,5 milliarder for tomtekjøp til norske veier19.11.2018 10:24:48 CET | Pressemelding
De siste fem årene har Statens vegvesen brukt ca. 6,5 milliarder kroner på tomtekjøp. Nesten halvparten dekkes av bilistene – gjennom bompenger.