Nå blir "alle" Coop-medlemmer

28.12.2015 08:00 | Coop Norge

Julen 2015 byr på rekorder. Medlemskortet vil bli brukt hele 10 millioner ganger bare i desember, og aldri før har Coop opplevd slik medlemsvekst som nå.

Det blir mer og mer populært å være medlem i Coop. I løpet av 2015 fikk Coop hele 75000 nye medeiere, mange av dem tidligere kunder i ICA (foto: Espen Solli)

Oppkjøp av ICA har gitt Coop 75 000 nye medlemmer, bare i 2015. Det er dobbelt så mange som under et normalår. Forbrukersamvirket får dermed en tydeligere og sterkere posisjon i dagligvaremarkedet. Til fordel for kundene.
– Vi har aldri hatt så mange innmeldinger som etter at ICA ble en del av Coop, sier Geir-Inge Stokke, administrerende direktør for Coop Norge SA og Coop Norge Handel AS.

Mer enn en fordelsklubb
Selskapet har nå bortimot 1,4 millioner medlemmer som får mange fordeler av sitt medlemskap.
– Jeg synes det er spesielt gledelig fordi Coop-medlemskapet er noe annet enn en vanlig fordelsklubb. Medlemskortet er et håndfast bevis på at du er medlem i  forbrukersamvirket Coop, og dermed i en organisasjon som har jobbet for forbrukernes interesser i mer enn 100 år.  Vi driver butikk, men med litt andre motiver enn konkurrentene, sier Stokke.

Medlemsfordeler
Coops medlemskort gir mange fordeler. I tillegg til  kjøpeutbytte (vanligvis én prosent av det de handler for) får medlemmene også tilbud gjennom relevante kuponger, månedlige medlemskupp, samt rabatter på drivstoff, hoteller, klær og sko, teater og forsikring.
– Coops medlemskort kan til forveksling ligne andre fordelskort, men den store forskjellen er at du er medeier i butikken der du handler, sier Stokke.

Lojale medlemmer

Coops medlemmer er lojale. Statistikken viser at medlemmene har større handlekurver og handler oftere enn ikke-medlemmer.

• 57 prosent av handlekurvene i Coop ble registrert på medlemskort i 2014
  • 72 prosent av den totale omsetningen kommer fra medlemmene
  • 97  millioner ganger ble medlemskortet brukt i 2014
  • 10 millioner ganger vil medlemskortet bli brukt i desember 2015.