Nå bestiller vi ferien med mobilen

Det er ingen tvil om at nordmenn flykter fra ustabilt norsk sommer for å sikre seg sol på nesen. Norges største feriearrangør Ving hadde sist uke en salgsøkning på hele 32 prosent mot samme tid i fjor. Men samtidig som bestillingene strømmer på, merker Ving også endringer i nordmenns vaner rundt feriebestillingen.

– Vi ser at flere og flere bruker mobiltelefonen når de planlegger og bestiller reiser med oss. Nesten halvparten av all trafikk inn til nettsidene våre kommer nå fra mobiltelefoner, forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving Norge, Tonje Løkaas Fossum.

– De to siste ukene har vi hatt en all time high i besøk på våre nettsider. Dette er mye på grunn av høy trafikk fra mobiler. Det er nå faktisk flere som søker etter reiser på mobil enn på desktop, og kjøp av reiser fra mobil er nesten doblet mot samme periode i fjor, sier hun.

Og det er helt klart på kveldstid solsultne nordmenn drømmer seg bort og planlegger sine neste reiser. I følge Ving blir de fleste søk gjort mellom klokken 20.00 og midnatt. Og det er ikke bare korte reiser som blir bestilt fra mobil. Bestillinger på familiereiser og lengre reiser øker også ifølge kommunikasjonsdirektøren.

– Det er både interessant og gøy å følge den utviklingen både vi og kundene våre er inne i. Vi har jobbet mye med å utvikle sidene våre til å være så mobilvennlige som mulig og for å gjøre det enkelt for kundene våre å finne det de søker. Og at det nå ser ut som om nordmenn synes det er trygt å bestille reisen sin via mobil synes vi er gledelig, sier Løkaas Fossum.

Og det er ikke bare før ferien nordmenn bruker mobilen. Også når de er på plass er de ivrige, men da på app, forteller hun.

– Svært mange av våre reisende har lastet ned Ving-appen. Den bruker de til flyinformasjon, for å finne ut mer om stedet de er på, hvilke aktiviteter de kan utforske, hva slags vær de kan forvente og så videre, sier Løkaas Fossum.