Nå åpner gjeldsportalen

Mandag 1. juli åpner gjeldsportalen norskgjeld.no. Da kan du selv søke på hvor mye du har i usikret forbrukslån.

Norskgjeld.no er en gjeldsportal som de norske bankene står bak, via finansnæringens hovedorganisasjon Finans Norge. Rundt 200 finansforetak leverer gjeldsdata til norskgjeld.no.

-Dette er en milepæl, sier Svein Ove Karstensen i Norsk Gjeldsinformasjon, selskapet som driver gjeldsportalen norskgjeld.no.

-Norske forbrukere har rundt 117 milliarder kroner i usikret forbrukslån. Det er et veldig høyt tall. De fleste har kontroll på hvor mye de har i kredittkortgjeld, men ikke alle. Noen har lånt for mye i forhold til hva de klarer å betale tilbake. Andre mangler oversikt over hvor mye de har i gjeld og i hvilke finansforetak, sier Karstensen.

Nå kan alle forbrukere helt gratis søke på seg selv på norskgjeld.no, og finne ut hvor mye de har usikret forbrukslån og i hvilke banker. På den måten kan de få oversikt og ta kontroll over egen økonomi.

Unngår gjeldsfelle

Myndighetene har vært bekymret over den kraftige veksten i usikret forbrukslån og har etterspurt et gjeldsregister. Norskgjeld.no er et slikt register, mer presist en gjeldsportal, der både forbrukere og banker får gjeldsdata direkte fra finansforetakene.

-Når bankene nå kan skaffe seg oversikt over lånesøkeres forbrukslån, blir det lettere for bankene å si nei til kunder som ønsker å ta opp mer lån enn de klarer å betjene. Dermed unngår vi at folk havner i gjeldsfella, sier Karstensen.

Det er kun usikret forbruksgjeld som rapporteres inn i gjeldsportalen. Karstensen håper at også boliglån, billån, studielån og skattegjeld på sikt vil bli rapportert inn i gjeldsportalen.

200 banker

De siste dagene før åpning har flere titalls banker klargjort gjeldsdata for levering til norskgjeld.no. Svein Ove Karstensen sier at forbrukerne i starten kan oppleve å få en begrenset oversikt på hvor mye de har i forbrukslån og til hvilke banker.

- Dette er et kjempestort it-prosjekt, der rundt 200 finansforetak skal levere sanntidsdata samtidig. Det kan ta litt tid før alle dataene er inne og søkbare i gjeldsportalen. Det som er viktig for oss, er at norskgjeld.no blir en sikker og god gjeldsportal for norske forbrukere og norske banker.

Svein Ove Karstensen, administrerende direktør Norsk Gjeldsinformasjon
tlf 97172257
epost: SOK@norskgjeld.no

Om Norsk Gjeldsinformasjon as

Norsk Gjeldsinformasjon as
Hansteens gate 2

97172257 / 23284200https://www.norskgjeld.no/

Norsk Gjeldsinformasjon AS er eid av Finans Norge Servicekontor AS (Finans Norge) som er en hovedorganisasjon for finansnæringen i Norge (240 finansbedrifter).

Selskapet skal formidle gjeldsinformasjon til finansforetak og kredittopplysningsselskaper, slik at de kan gjøre en enda bedre kredittvurdering av sine personkunder. I tillegg vil vi tilby kredittkunder muligheten til å få en god samlet oversikt over deres egen usikrede gjeld (forbrukslån og kredittkort). Gjeldsinformasjon vil også bli formidlet til offentlige etater (Norges Bank, Finanstilsynet, Statistisk sentralbyrå, m.m.) for statistikk, overvåkning og kontrollformål. Hvem som kan motta gjeldsinformasjon er regulert i gjeldsinformasjonsloven.

Norsk Gjeldsinformasjon lagrer ikke noe gjeldsinformasjon om deg, men henter den rett fra finansforetakene. Vi ønsker ikke å duplisere data men i stedet hente dem rett fra kilden. Hvis du mener dataene ikke stemmer må du derfor henvende deg til det aktuelle finansforetaket. Finner du ikke gjeldsinformasjon kan dette skyldes at det aktuelle finansforetaket ikke har ferdigstilt integrasjonen med oss, slik de er pålagt i henhold til gjeldsinformasjonsloven.

Følg saker fra Norsk Gjeldsinformasjon as

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Gjeldsinformasjon as på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.