Medietilsynet

Myten om Momo

Del

Flere medier omtalte og advarte mot fenomenet Momo i fjor høst. For kort tid siden fikk Momo igjen oppmerksomhet i norsk presse og i sosiale medier. Men Momo er ikke virkelig. Det må vi voksne hjelpe barna å forstå.

De aller fleste historier om fenomener som Momo er oppdiktede og er i beste fall fulle av overdrivelser og faktafeil. Foto Medietilsynet
De aller fleste historier om fenomener som Momo er oppdiktede og er i beste fall fulle av overdrivelser og faktafeil. Foto Medietilsynet

Momo er ikke noe annet enn et bilde av en liten skulptur, laget av det japanske spesialeffekt-selskapet Link Factory. Bildet ble til en digital vandrehistorie på sosiale medier, som hovedsakelig ble spredd av barn og unge for moro skyld.

Snakk med barna om det som skjer på nett

Noen enkle søk på nett avdekker hvor lite troverdige disse vandrehistoriene egentlig er. De aller fleste historiene er oppdiktede og er i beste fall fulle av overdrivelser og faktafeil.

Mange synes slike myter er veldig spennende, og bruker mytene som inspirasjon til å lage for eksempel skumle Momo-apper, spill eller Momo-kontoer på sosiale medier. Selv om disse historiene i utgangspunktet kun er oppspinn, kan enkelte, både voksne og barn, ta det på alvor og bli redde eller bekymret. Dessverre er det også noen som kan finne på å dra det for langt. Personer kan bruke denne oppmerksomheten til å skremme eller påvirke barn og unge gjennom sosiale medier. Det er selvsagt ikke greit, og kan i tillegg være ulovlig.

Medietilsynet oppfordrer foreldre å undersøke fenomener som Momo, og hjelpe barna til å forstå at slike fenomener er oppdiktede og ikke noe å være redd for. Det er også viktig at du som voksen snakker med barna, tar dem på alvor og støtter dem. På den måten kan du hjelpe barna å bygge opp sin egen kritiske medieforståelse. Her finner du flere råd til hva du kan gjøre dersom du og barna opplever noe ubehagelig på nett.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

De aller fleste historier om fenomener som Momo er oppdiktede og er i beste fall fulle av overdrivelser og faktafeil. Foto Medietilsynet
De aller fleste historier om fenomener som Momo er oppdiktede og er i beste fall fulle av overdrivelser og faktafeil. Foto Medietilsynet
Last ned bilde
Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand. Foto Medietilsynet
Direktør i Medietilsynet, Mari Velsand. Foto Medietilsynet
Last ned bilde

Om Medietilsynet

Medietilsynet
Medietilsynet
Nygata 4
1607 Fredrikstad

69 30 12 00http://www.medietilsynet.no

Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.

Følg saker fra Medietilsynet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Medietilsynet

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom