Myten om Momo
Momo er ikke noe annet enn et bilde av en liten skulptur, laget av det japanske spesialeffekt-selskapet Link Factory. Bildet ble til en digital vandrehistorie på sosiale medier, som hovedsakelig ble spredd av barn og unge for moro skyld.
Snakk med barna om det som skjer på nett
Noen enkle søk på nett avdekker hvor lite troverdige disse vandrehistoriene egentlig er. De aller fleste historiene er oppdiktede og er i beste fall fulle av overdrivelser og faktafeil.
Mange synes slike myter er veldig spennende, og bruker mytene som inspirasjon til å lage for eksempel skumle Momo-apper, spill eller Momo-kontoer på sosiale medier. Selv om disse historiene i utgangspunktet kun er oppspinn, kan enkelte, både voksne og barn, ta det på alvor og bli redde eller bekymret. Dessverre er det også noen som kan finne på å dra det for langt. Personer kan bruke denne oppmerksomheten til å skremme eller påvirke barn og unge gjennom sosiale medier. Det er selvsagt ikke greit, og kan i tillegg være ulovlig.
Medietilsynet oppfordrer foreldre å undersøke fenomener som Momo, og hjelpe barna til å forstå at slike fenomener er oppdiktede og ikke noe å være redd for. Det er også viktig at du som voksen snakker med barna, tar dem på alvor og støtter dem. På den måten kan du hjelpe barna å bygge opp sin egen kritiske medieforståelse. Her finner du flere råd til hva du kan gjøre dersom du og barna opplever noe ubehagelig på nett.
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:+47 913 28 448mari.velsand@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom