Mysteriet Norsk Data - hva gikk galt?

Mange har stusset over at en så eventyrlig suksessrik bedrift som Norsk Data nærmest kollapset totalt i løpet av et par-tre år, etter å ha ligget på topp i alt både hjemme og ute i verden til sent på 1980 tallet. Tor Olav Steine, med lang fartstid i sentrale posisjoner både i og utenfor bedriften, kan ha funnet svaret.

For å forstå hva som skjedde er det nødvendig med et dypdykk i historien innenfor bedriften, men også med et øye på hva som skjedde i bransjen, som den gang het databransjen.

På tross av at Norsk Data ble en relativt kortlivet bedrift i norsk bedriftshistorie, fikk den en eventyrlig vekst og suksess, samtidig som den opererte i en tidsepoke som savnet sidestykke i store omveltninger. På 1960-tallet tok datamaskiner opp hele skap, i noen tilfelle hele maskinrom, og kostet millioner av kroner. Bare noen få tiår senere finnes mange ganger så mye datakraft i små mobiltelefoner som vi alle har i lommen, og som gir tilgang til ressurser på hele planeten.

Boken omhandler dette:

Denne boken handler om den mest bemerkelsesverdige bedriften innen norsk informasjonsteknologi gjennom tidene. Fra stiftelsen i 1967 til sent på 1980-tallet var bedriften en suksesshistorie i verdensmålestokk, og fikk blant annet kontrakter med CERN og Singer Link (F-16 flysimulatoren), begge i konkurranse med verdens største IT-produsenter. Men så gikk det utforbakke, og i 1992 var det slutt for bedriften som selvstendig selskap.

Hva var årsaken til kollapsen? Og hva lå bak suksessen? Begge deler er behørig dekket i boken, som også gir en grundig bakgrunn for hvordan datamaskinene vokste frem til et verktøy som vi i dag vanskelig kan klare oss uten. Norsk Data var en viktig brikke i denne utviklingen, ikke bare her hjemme. Men så kom de store omveltningene som førte til bedriftens kollaps. Flere har meninger om årsaken til dette og hva bedriften burde ha gjort, men deres forklaringer er nesten uten unntak altfor enkle. Boken tar sikte på å gi det mest fyldige svaret på hva som gikk galt.

Hvilke spørsmål stilles - og besvares?

Hadde det vært mulig å berge bedriften? Noen begrunnede forslag legges frem og diskuteres i boken, sett i ettertidens klare lys. Det vil fremgå at det måtte gjennomgripende endringer til om den skulle ha greid seg, men en må likevel bedømme det som skjedde ut i fra datidens ståsted.

Boken representerer industrihistorie på sitt beste, og bør kunne tjene til både inspirasjon og kunnskap for mennesker som husker tilbake til den tiden som beskrives, men også for folk som vil forstå hvordan industri skapes, og hva som er viktig for å oppnå suksess.

Kontaktinformasjon:

Utgis på Alfatroll Tor Olav Steine Forlag

Forfatter kan kontaktes for intervjuer pr telefon eller epost, eller ved personlig oppmøte:
tlf: 92 88 40 35
epost: torolav@online.no (sett gjerne "Norsk Data - hva skjedde" i tittelfeltet.)

Papirboken: ISBN 978-82-303-4554-2
EBoken: ISBN 978-82-303-4574-0

Noen Omtaler:

"Takk for boken! Du har laget et mesterverk! ...... I verket ditt var det mye jeg ikke visste om, så det var vanskelig å legge den fra meg!"

Lars Monrad Krohn, en av stifterne og første leder for Norsk Data og Professor emeritus UiO.

"Boken anbefales på det sterkeste for de som ønsker å forstå næringslivets grunnprinsipper. Norsk Data var det første norske firmaet som var basert på naturressursen «brainpower», og boken byr på massiv læring for de som er opptatt av hva vi i Norge skal leve av når oljen tar slutt, enten fordi det er tomt, eller fordi den mister sin verdi grunnet omlegging av den globale energiforsyningen.

Den viktigste lærdommen er forståelsen av hvordan en kan bygge ny industri på basis av gode hoder og flinke hender, og ikke fordi en tilfeldigvis vant i Lotto."

Einar Landre,Teknologianalytiker hos Equinor

Fra Forordet:

"Norsk Data har av mange blitt mest kjent som den norske teknologikjempen som falt. Det er skrevet et utall av artikler, holdt forelesninger og skrevet oppgaver om Norsk Datas fall. Selvsagt var opphøret av en så fremgangsrik bedrift en tragedie. Men Norsk Datas historie er så uendelig mye mer enn en tragisk slutt.

Mange har tilsynelatende glemt at ND, som selskapet ble døpt om til i 1976, hadde en unik storhetstid. Norsk Data var vårt IT-flaggskip fra 1967 til 1992. Forfatteren skriver i boken: “Det må da være både interessant og lærerikt å kjenne til hvordan bedriften gjennom 13 samfulle år presterte en gjennomsnittlig årlig vekst på 40% i omsetning og 50% i fortjeneste?” ND var gjennom mange år en stor økonomisk suksess. ND ble det første norske selskap notert på London Stock Exchange i 1981 og NASDAQ i 1983. "Det er kun Norsk Hydro som i samme periode hadde høyere børsverdi av norske selskaper. ND var i sin storhetstid noe så sjeldent som en norsk høyteknologibedrift som kunne nyte verdensomspennede anerkjennelse."

Per Morten Hoff, Tidligere generalsekretær i IKT-Norge

Forfatter Tor Olav Steine.

Om Alfatroll Tor Olav Steine Forlag

Alfatroll Tor Olav Steine Forlag
Solhaugveien 17
1337 Sandvika

Følg pressemeldinger fra Alfatroll Tor Olav Steine Forlag

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Alfatroll Tor Olav Steine Forlag på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.