MyHeritage Utgir Tre Folketellings Dokumentsamlinger fra Norge

MyHeritage, den ledende globale tjenesten for slektshistorie og DNA-testing, kunngjorde i dag publiseringen av tre folketellingssamlinger fra Norge, fra 1891, 1900 og 1910. MyHeritage har jobbet med digitalisering av disse samlingene i partnerskap med arkivverket.

Denne pressemeldingen inneholder multimedia. Se hele pressemeldingen her: https://www.businesswire.com/news/home/20190314005443/no/

Samlingene gir robust dekning for Norges samlede befolkning i løpet av to tiår, og inkluderer verdifull informasjon om familiehistorie. Mens noen tidligere norske folketellinger ble utført bare i utvalgte handelssentre, er disse dokumentene mer omfattende. De 6,5 millioner nyregistrerte dokumentnavnene, husstandene, fødselsdato, sivilstand, forhold og boligforhold gjør dem viktige for alle som ønsker å utforske norsk slektshistorikk. Publikasjonen deres markerer første gang at norske dokumentsamlinger av så høy kvalitet og granularitet er tilgjengelige online.

Samlingene fra 1891 og 1900 inkluderer digitale bilder av de opprinnelige folketallene, mens samlingen i 1910 er en indeks bestående av transkriberte plater fra Norges nasjonalarkiv. 1900-folketellingen ble gjennomført på den tiden som var nyskapende: stempelkort, som deretter ble sortert og talt ved hjelp av elektriske tabuleringsmaskiner. Av de 2,3 millioner dokumentenene i 1900-samlingen, har 1,9 millioner dokumenter nå digitale bilder av de originale dokumentene som er knyttet til folketellingen. Bilder av de resterende dokumentene vil også være knyttet til indeksen i nær fremtid.

Norsk personvernlovgivning begrenser offentlig tilgang til folketall i 100 år. Følgelig er 1910-folketellingen den siste tilgjengelige for offentligheten. Denne samlingen skiller seg ut som den første folketellingen som ble utført etter oppløsningen av Norges union med Sverige i 1905. Det er også den første folketellingen i Norge som registrerer fulle fødselsdatoer, i stedet for bare fødselsår.

Brukere med familietrær på MyHeritage vil ha nytte av Record Matching-teknologi som automatisk viser ny informasjon om sine forfedre som vises i disse postene.

Med utgivelsen av disse nye samlingene tilbyr MyHeritage nå rundt 34 millioner historiske poster fra Norge, inkludert folketelling, dåp, ekteskap og begravelsesattester. Som den skandinaviske markedsleder for slektshistorieforskning og DNA-testing tilbyr MyHeritage også 136 millioner dokumenter om deres nabo, Sverige og 105 millioner dokumenter fra Danmark. MyHeritage er det eneste store slektsforskningsfirmaet som tilbyr sine tjenester og full kundestøtte på alle tre skandinaviske språk, samt på finsk, og gir størst mulig potensial for nye familiehistoriefunn for alle med skandinavisk opprinnelse. Den har også den største brukerbasen i Skandinavia og den største samlingen av skandinaviske familietrær.

"Tillegget av disse folketellingene fra Norge er et testament til MyHeritages forpliktelse til å digitalisere og indeksere historiske dokumenter fra hele verden og gjøre dem lett tilgjengelige," sa Russ Wilding, Chief Content Officer ved MyHeritage. "Disse dokumentene gir en mengde ny informasjon, og de reflekterer viktige historiske hendelser som har gjort en enorm innvirkning på livet i Norge i løpet av disse årene. De er viktige for alle som forsker på sin norske arv. "

De tre nye samlingene er nå tilgjengelige på SuperSearch™ , MyHeritages søkemotor for sine 9,6 milliarder historiske dokumenter. Det er gratis å søke i folketellingene. Et abonnement kreves for å se de fulle oppføringene og for å få tilgang til Record Matches.

Søk i de nye folketellingene: www.myheritage.no/norway-census

Om MyHeritage

MyHeritage er den ledende globale tjenesten for slektshistorie og DNA-testing. Som teknologi tankeledere, har MyHeritage omgjort familiehistorie til en aktivitet som er tilgjengelig og umiddelbart givende. Dens globale bruker samfunn har tilgang til et massivt bibliotek av historiske dokumenter, den mest internasjonalt varierte samlingen av familietrær og banebrytende søke- og samsvar teknologier. Lansert i 2016, MyHeritage DNA er en teknologisk avansert, og rimelig DNA-test som avslører etnisk opprinnelse og tidligere ukjente slektninger. Fortrolig av millioner av familier, gir MyHeritage en enkel måte å finne nye familiemedlemmer, oppdage etnisk opprinnelse, og å ta vare på familiehistorier, fortid og nåtid, for kommende generasjoner. MyHeritage er tilgjengelig på 42 språk. www.myheritage.no

MyHeritage