MyHeritage

MyHeritage lanserer egen DNA-test

8.11.2016 11:17 | MyHeritage

Norges mest brukte plattform for slektsforskning har lansert sin egen DNA-test, MyHeritage DNA. Det åpner for utrolige oppdagelser i inn- og utland.

MyHeritage har 85 millioner brukere på verdensbasis. Over 700 000 av disse er norske. Selskapets store utbredelse og popularitet gjør MyHeritage DNA til markedets beste test for å identifisere etnisk opphav, oppdage familiebånd og å oppdage slektskap gjennom DNA.

– Det store antallet registrerte MyHeritage-brukere i Norge gir oss et veldig godt utgangspunkt for å kunne indentifisere etnisk opphav, delt arvemateriale og felles forfedre for våre norske kunder, sier daglig leder for MyHerithage, Gilad Japhet.

– Når du i tillegg teller med MyHeritages 2,1 milliarder familietre-profiler, 7 milliarder historiske dokumenter, og at MyHeritage er tilgjengelig på 42 språk, er det klart at MyHeritage DNA har et av markedets beste utgangspunkt for å levere relevante DNA-resultater til slektsforskere verden over, sier Japhet.

Rask og enkel hjemmetest
DNA er betegnelsen på arvematerialet i kroppen vår, og består av genetiske koder som er unike for hvert individ. MyHeritages DNA-test oversetter kodene til slektshistorisk informasjon og avdekker informasjon om en families historie og etniske røtter.

MyHeritage DNA består av en enkel vattpinnetest som gjennomføres hjemme på få minutter, uten behov for hverken spytt- eller blodprøver. Når testen er gjennomført, returneres prøven til MyHeritages laboratorier for analyse. Så snart analysen er ferdig, mottar brukeren en invitasjon for å se resultatene på MyHeritage.no.

I første omgang består resultatene av to hoveddeler: en detaljert etnisitetsrapport som kartlegger brukerens etniske og geografiske opphav, og en liste over DNA-matcher for å finne slektninger. Det vil legges til mer utfyllende informasjon i rapportene i tiden fremover.

Etnisitetsrapporten viser hvor stor andel av brukerens DNA som har utspring fra ulike steder på kloden. Den første rapporten inkluderer 25 etnisiteter, men antallet vi forbedres drastisk når MyHeritages unike Founder Population-prosjekt rulles ut for fullt.

Verdens største genealogiske kartlegging
MyHeritages Founder Population-prosjekt er det største studiet av genealogisk DNA som noensinne er gjennomført. 5000 deltakere ble håndplukket blant MyHeritages 85 millioner medlemmer, og kun personer med forfedre fra én og samme region og etniske opphav i flere generasjoner fikk delta.

Prosjektet vil ferdigstilles i løpet av de kommende månedene, og vil resultere i en rikholdig database med DNA-data tilknyttet over 100 ulike etnisiteter. Dette vil gjøre det mulig å stadfeste etnisk opphav på et detaljnivå som til nå har vært umulig.

For å realisere Founder Population-prosjektet, har MyHeritage sendt DNA-tester til alle verdenshjørner, fra Usbekistan til Fiji, Grønland, Sør-Afrika og Norge. Nå, før prosjektet er ferdigstilt, vil resultatene fra DNA-testene inkludere standardrapporter – men alle som har brukt MyHeritage DNA vil få tilsendt de mer detaljerte rapportene så snart de er tilgjengelige – helt uten kostnad.

I salg nå
MyHeritage DNA og DNA-rapportene er sømløst integrert med MyHeritages allerede rikholdige samling av hjelpemidler for slektsforskere, og gir en rekke fordeler. DNA kan brukes for å bekrefte eller avkrefte familiebånd, for å besvare spørsmål om slektskap basert på felles etternavn, samt å nøste opp i hva som ellers kan føles som umulige slutninger ved for eksempel adapsjon.

– Familiehistorie og slektsforsking er ikke bare slektstrær og historiske kilder. Det er i blodet vårt. I vårt DNA. Nettopp derfor er DNA-testen vi nå lanserer en naturlig evolusjon av MyHeritage, og vi ser frem til å kunne dra nytte av denne teknologien for å hjelpe familier, gjenforene slektninger og å bidra til at millioner av mennesker over hele verden lærer mer om sin egen slekt, sier Japhet.

MyHeritage DNA-testen selges via MyHeritages DNA-side, og koster 650 kroner. (79 amerikanske dollar). En frakttkostnad på om lag $10 vil komme i tillegg. Det vil også tilkomme kostnader for avgifter og toll henhold til norsk lov.

Gratis DNA-matcher
MyHeritage har allerede en omfattende database med DNA-materiale som er lastet opp av brukere fra hele verden. Disse datene brukes som grunnlag for DNA-matching tjenesten som allerede er iverksatt for MyHeritage-brukere. Med lanseringen av MyHeritage-DNA, vil brukere derfor motta relevante DNA-matcher så snart testresultatene foreligger.

Nå som MyHeritage lanserer sin egen DNA-test, vil selskapet slutte å selve DNA-tester fra andre tilbydere. Brukere som allerede har testet DNAet sitt hos konkurrerende leverandører vil kunne fremdeles kunne laste opp sine rådata til MyHeritage i en begrenset periode - og vil kunne motta DNA-matcher helt uten kostnad.

Vedlagte bilder kan benyttes fritt til redaksjonelt bruk.

For mer informasjon, kontakt

Aaron Godfrey
E-post: aaron@myheritage.com

Om MyHeritage

MyHeritage
2975 Executive Parkway
Utah 84043, USA

+1-888-377-0588http://www.myheritage.no

MyHeritage er den raskest voksende nettløsningen for å oppdage, dele og bevare slektshistorie. Som teknologiorienterte ledere og innovatører transformerer MyHeritage slektsforskning til en aktivitet som er givende og lett tilgjengelig for folk flest. Det globale brukersamfunnet har tilgang til en enorm database med historiske data og dokumentasjon, data fra slektstrær som er utformet av andre brukere i land over hele verden samt banebrytende søk- og matchingteknologier. Millioner av familier over hele verden bruker MyHeritage for å skaffe seg kunnskap om sin egen slekt, dele informasjon med andre i familien og sikre kunnskap for kommende generasjoner. MyHeritage er tilgjengelig på 42 ulike språk. www.myheritage.no.

Følg saker fra MyHeritage

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra MyHeritage på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra MyHeritage