Mye kortbruk i mai

(Oslo 8. juni 2018) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i mai ble gjennomført 166,5 millioner kortkjøp, en vekst på 4,4 prosent i forhold til mai 2017. Betalingskortene ble benyttet til å handle for 56,1 milliarder kroner, en økning på 3,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

— I mai var det også to dager hvor betalingskortene ble brukt til å handle for mer enn 3 milliarder kroner. Dette hører med til sjeldenheten, og det er hovedsakelig under julehandelen vi ser så store dagsbeløp, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Onsdag 16. mai er den dagen til nå i år med mest kortbruk. Bare i løpet av denne dagen ble det utført i overkant av 8,6 millioner kortkjøp, og kortene ble benyttet for mer enn 3,2 milliarder kroner.

I mai var det fem dager med mer enn 7 millioner kortkjøp, til sammenligning var dette tilfelle kun ved to anledninger i mai i fjor. — På fredager med mye handel blir det gjerne gjennomført rundt 6 millioner kortkjøp, forteller Tjore

Forventer styrket vekst for kontaktløse betalinger
— De siste månedene har kontaktløse kjøp vokst med nesten en halv million nye betalinger hver måned. Vi ser at flere og flere nordmenn tar i bruk kontaktløs betaling, samtidig som stadig flere butikker aktiverer sine betalingsterminaler for dette, sier Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS.

I løpet av mai ble det gjennomført mer enn 2,1 millioner kontaktløse korttransaksjoner med BankAxept-kort.

— Vi er nå inne i den første sommermåneden, en tid som gjerne preges av mange småkjøp som is og kaldt drikke. Dette sammen med at det vil være mulig å betale kontaktløst på en rekke festivaler og ulike idrettsarrangementer, gjør at vi tror på en god vekst gjennom sommeren. Vi vet fra tester at det er raskere å bruke kortet til å betale kontaktløst enn å betale med kort på vanlig måte, så kontaktløse betalinger vil redusere køer i kiosker og utsalgsteder forteller Riis Andersen.

Bankkort med BankAxept ble i mai benyttet 143,2 millioner ganger, noe som er 5,3 millioner ganger mer enn samme måned i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med BankAxept for nesten 44,8 milliarder kroner.

Frode Riis Andersen, kommunikasjons- og markedssjef i BankAxept AS, tlf. 922 46 335,
e-post: fra@bankaxept.no

Hoffsveien 1E