Mye kortbruk i mai

(Oslo 15. juni 2017) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det i mai ble utført 159,5 millioner kortkjøp, en økning på 7,7 prosent i forhold til mai 2016. Det ble handlet med betalingskort for 54,2 milliarder kroner, en vekst på 5,7 prosent sammenlignet med samme måned i fjor.

– Med unntak av desember i fjor har det aldri blitt gjennomført like mange kortkjøp som i mai. Og måneden er preget av mange dager med veldig mye kortbruk. Totalt var det 10 dager hvor kortene ble brukt mer enn 6 millioner ganger. Til sammenligning var det kun tilfelle ved 6 anledninger i mai i fjor, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

43,5 milliarder med BankAxept
I mai ble BankAxept-kortene benyttet 137,9 millioner ganger, noe som er 8,5 millioner mer enn samme måned i fjor. Totalt ble det handlet varer og tjenester for 43,5 milliarder kroner med disse kortene, noe som er 2 milliarder mer enn i mai 2016.

– 16. mai er den dagen til nå i år med høyest kortbruk. Bare i løpet av denne dagen ble BankAxept-kortene benyttet mer en 6,7 millioner ganger, sier Narve Hansen, Chief Innovation Officer i BankAxept AS.

Narve Hansen, Chief Innovation Officer i BankAxept AS, tlf. 409 10 091, e-post: nh@bankaxept.no