Mye kortbruk før 17.mai

(Oslo, 23. mai 2018) Onsdag 16. mai er den dagen til nå i år med mest kortbruk. Bare i løpet av denne dagen ble det utført i overkant av 8,6 millioner kortkjøp, en økning på 14,5 prosent sammenlignet med 16. mai i fjor.

16.mai ble betalingskortene benyttet til å handle for mer enn 3,2 milliarder kroner.

— Dagen før vår nasjonaldag har de senere årene markert seg som en dag med mye kortbruk, men årets utgave skiller seg ut sammenlignet med tidligere år. Trolig har det en sammenheng med at pinsen kom den påfølgende helgen, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Kun to ganger tidligere har Nets behandlet flere kortkjøp enn 16. mai i år. Dette er henholdsvis 22. desember 2017, og på Black Friday i fjor som var 24. november 2017.

— Den dagen med mest kortkjøp noensinne er fra 22.desember 2017 hvor betalingskortene ble benyttet til å handle for mer enn 3,9 milliarder kroner, og det ble utført i overkant av 8,7 millioner kortkjøp, forteller Tjore.