Mye av julegavehandelen foregår på nett

(Oslo 16. november 2017) Julehandelen er allerede i gang for mange netthandlere. Hele 21 prosent av de som sa de planla å gjøre deler av juleshoppingen på nett regnet med å starte i oktober eller tidligere, men det er i november flest netthandlere starter jakten på nettgavene. Denne måneden er det 51 prosent som sier de går i gang.

Totalt planlegger 44 prosent å handle julegaver på nett. Dette er noe av det som fremkommer i den årlige julehandelsundersøkelsen til Nets.

– Her fremkommer det også at vi er likestilt når det gjelder hvem som forventer å handle julegaver på Internett. Når vi summerer noen av funne ser det ut som kvinnene kommer til å bruke noe mere penger på netthandelen enn hva mennene planlegger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

I gjennomsnitt regner vi med å bruke 2188 kroner på nettjulegaver, noe som er tilnærmet samme beløp som man forventet å bruke i fjor. I følge undersøkelsen fremkommer det at kvinnelige netthandlere i gjennomsnitt planlegger å bruke 2288 kroner på netthandelen, mens tilsvarende tall for menn er 2092 kroner.

–Det er også interessant å se at en stadig større andel av de som handler på nett, handler mer enn før. Av netthandlerne er det nå hele 45 prosent som forventer å kjøpe minst halvparten av gavene sine på nettet, forteller Tjore.

Liker å gå i butikk for å bli inspirert
Andelen som ikke forventer å handle julegaver på nett blir gradvis mindre. I undersøkelsen er det i år 34 prosent som svarer at de ikke har noen planer om juleshopping på nett. Andelen som ikke har tatt stilling til om de kommer til å utføre deler av handelen på nett ligger på 22 prosent i år, noe som er omtrent det samme som i fjor.

– Av de som ikke planlegger å handle julegaver på nett, var det hele 53 prosent som svarte at årsaken til dette var at de liker å gå i butikker for å få inspirasjon, eller få hjelp dersom de trengte det, sier Tjore.

Gaver som handles på nett
De siste årene er det stort sett de samme tingene som topper listen over hvilke julegaver man forventer å kjøpe på nett.

– Dersom du pleier å få julegaver fra en som handler på nett, skal du ikke utelukke verken myke eller harde pakker. På listetoppen i år finner vi både bøker, klær, el-artikler og datautstyr. En tendens de siste årene er at det ser ut som stadig flere nå planlegger å kjøpe klær på nett. Selv om bøker fortsatt topper listen er dette noe av det som faller mest sammenlignet med i fjor, sier Tjore.

Julehandelsundersøkelsen fra Nets er gjennomført av Kantar TNS og består av et landsrepresentativt utvalg.