Mye å gjøre for Norsk Folkehjelps mannskaper i påsken

Norsk Folkehjelp har så langt registrert 77 oppdrag i påsken, noe som er en kraftig økning fra fjoråret. Mest travelt har det vært for lagene i Rogaland og Hedmark.

Når påskeaften er over, har Norsk Folkehjelps mannskaper vært ute på 77 oppdrag så langt i påsken. Dette er en kraftig økning fra i fjor, da tallet var 41 på samme tid i påsken.

- I fjor var påsken veldig sein, og det var vår mange steder i landet. I år har det derimot vært strålende påskevær fra sør til nord, og det har vært særdeles mye folk ute på tur helt siden palmehelga. Da blir det naturligvis mer å gjøre for oss også, sier leder i Norsk Folkehjelp Sanitet, Live Kummen.

I løpet av påsken har skredfaren blitt oppjustert nord i landet, og Norsk Folkehjelp har rykket ut på flere snøskred den siste uken. En person har omkommet i skred så langt i påsken.

- Det kan se ut til at folk har vært flinke til å ta hensyn til stor skredfare i påsken. Snøforholdene nå gjør at skredfaren er vanskelig å vurdere, og vi er derfor glad for at folk har hørt på rådene om å holde seg unna skredterreng, sier Live Kummen.

Mest å gjøre har det vært for gruppene i Rogaland og Hedmark.

- De fleste skadene har vært enten i langrennsløypene eller i skibakkene. Brudd i armer eller bein er den vanligste skaden som mannskapene møter i løpet av påsken. Vi har foreløpig ikke hatt noen leteaksjoner som er relatert til typisk påskeaktivitet, sier Live Kummen.

Ida Kroksæter,
Kommunikasjonsrådgiver i Norsk Folkehjelp