Innovasjon Norge

Musikalske tolkninger av Munch skal gi reiselyst

Del
Internasjonale storheter som Matoma og 1349 har latt seg inspirere av Edvard Munchs malerier i jakten på ny musikk. Nå skal låtene bidra til å inspirere besøkende til Norge.
9 grader nord. Foto: 9 grader nord.
9 grader nord. Foto: 9 grader nord.

For å feire åpningen av det nye Munchmuseet i Oslo i juni 2020 utfordret vi fire norske musikkartister og band til å skrive låter inspirert av Edvard Munchs kunst.  

DJen Matoma (her i samarbeid med Ruben) roses for fengende hits, og 9 grader nord for sin energiske folkemusikk. Som en spennende kontrast er bandet 1349 blant de ledende innen svartmetall, mens Gundelach kjennetegnes av sitt særegne «electro noir» lydbilde. Resultatet er fire underholdende filmer og ikke minst fengende toner som danner grunnlaget for Visit Norways nye kampanje Munch+Music som slippes internasjonalt i januar.  

Filmene følger artistene gjennom produksjonen, og seerne får oppleve flere av stedene som inspirerte Munch i Oslo.  

-Munch blir igjen super-relevant gjennom norske artister. Oslo-regionen presenteres som moderne og spennende, med fokus på steder som har vært viktige for Munch, og som besøkende selv kan oppleve, sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Sammen med Music Norway og Munchmuseet står de bak satsingen. 
 
Norges ansikt utad fra Tokyo til London
Musikerne sto fritt til å velge blant Munchs bilder. Matoma ft. Ruben lot seg inspirere av Pubertet, 1349 av Dødskamp, Gundelach av Selvportrett i helvete, mens 9 grader nord tok for seg Det syke barn. Resultatet er svært ulike låter som også skal bidra til feiringen når det nye Munchmuseet åpner i Oslo i 2020, og som skal følge internasjonale Munch-utstillinger i byer som Tokyo, Moskva, London og Beijing. 

-Innovasjon Norge og Munchmuseet har et godt samarbeid med mål om å øke det internasjonale besøket til Oslo og Norge. Vi opplever en stor, internasjonal interesse for Munch og sammen når vi et reiselivssegment med svært stort potensiale for økt besøk til byen og landet. Og det er nettopp reisende som oppsøker story opplevelser som er flest, øker mest og bruker mest penger, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet.
 
Nye måter å sette Norge på kartet
Edvard Munch er en av modernismens viktigste kunstnere, og maleriene stilles ut på de mest anerkjente galleriene verden over. Skrik, Munchs mest kjente verk, regnes som et av verdens mest ikoniske malerier. 

Innovasjon Norge er opptatt av at Norge som reisemål skal ha flere strenger å spille på, og kulturopplevelser er helt sentralt i dette. 

-Vi skal sette Norge på kartet på flere, og nye, måter. Dette er en spennende måte å bruke kulturarven vår på for å nå nye besøkende, sier Holm.
 
Se kampanjen på Visit Norway.
 

Fakta: 

  • Videoene blir delt gjennom Visit Norways internasjonale kanaler på 13 språk, og vil være del av Munch-utstillinger verden over frem mot 2020. 
  • Kampanjen ble lansert internasjonalt mandag 14. januar 2019 og varer utover vinteren/tidlig vår. 
    Artistene: Matoma ft. Ruben, 1349, Gundelach og 9 grader nord.
    Satsingen er et samarbeid mellom Innovasjon Norge, Munchmuseet og Music Norway. 
     
     
    Kontaktpersoner:
    Bente Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge
    Telefon 952 73 280
    Epost Bente.Bratland.Holm@innovasjonnorge.no
     
    Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet
    Telefon 913 80 557
    Epost Stein.olav.henrichsen@munchmuseet.no
     
     
  • Innovasjon Norge bidrar til nyskaping i næringslivet, utvikling i distriktene og utvikling av konkurransedyktige norske bedrifter. Innovasjon Norge profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.  Som en global organisasjon er Innovasjon Norge representert i rundt tretti land. Kreative næringer og reiseliv er en av Innovasjon Norges seks mulighetsområder.
  • Munchmuseet på Tøyen er verdens største monografiske museum og hjem for over 28. 000 originale Munch-verk, testamentert til Oslo kommune fra Edvard Munch. Munchmuseet forvalter også samlingene etter Rolf Stenersen, Amaldus Nielsen og Ludvig O. Ravensberg. I juni 2020 flytter museet til Bjørvika hvor langt større deler av samlingen kan vises frem, i tillegg til større internasjonale utstillinger. 
  • Music Norway er eksportkontoret for norsk musikk. Music Norway utvikler og legger til rette for relevante eksportfremstøt og tilskuddsordninger, basert på det norske musikklivets definerte behov.
     

 

Kontakter

Bilder

9 grader nord. Foto: 9 grader nord.
9 grader nord. Foto: 9 grader nord.
Last ned bilde
1349. Foto: Jørn Veberg
1349. Foto: Jørn Veberg
Last ned bilde
Gundelach. Foto: Jacob Landvik
Gundelach. Foto: Jacob Landvik
Last ned bilde
Matoma. Foto: Jimmy Fontaine
Matoma. Foto: Jimmy Fontaine
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0104 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye