Murakami igjen favoritt til å vinne Nobelprisen i litteratur

Haruki Murakami, kjent for bøker som "Sauejakten" og "Norwegian Wood", er nok en gang oddsfavoritt til å vinne Nobelprisen i literattur.

I flere år har Haruki Murakami vært en av de store favorittene til å vinne Nobelprisen i literatur. Om vi skal stole på oddsen, kan 2017 endelig være Murakamis år, ifølge Unibet, Europas største spillselskap på nett. Vinneren offentliggjøres torsdag.

- Murakami har vært blant favorittene hvert år de siste fem årene, og i år forteller oddsen oss at det er mer enn halvannen gang større sjanse for at han vinner enn at Ngũgĩ wa Thiong’o – som er nestemann på listen – får prisen, sier pressekontakt Steffen Løvholen i Unibet.

Spillselskapet har kenyaneren Ngũgĩ wa Thiong’o, israelske Amos Oz og kanadiske Margaret Atwood som de heteste utfordrerne, mens norske Jon Fosse som vanlig figurerer på topp 10-listen.

- Murakami har produsert bøker i en årrekke, og mange har fått stor internasjonal oppmerksomhet. Det er tydelig at spillerne våre tror at tiden nå endelig er inne for å gi ham anerkjennelsen mange nok mener at han har krav på, sier Løvholen

Imidlertid er det sjelden oddsfavoritten faktisk vinner Nobelprisen i litteratur, forteller Løvholen

- Murakami har som nevnt vært blant favorittene hvert år de siste fem årene, og han har hatt lavest odds i to av dem. De siste fem årene har faktisk ikke favoritten vunnet en eneste gang, og Bob Dylan var langt nede på listen da han vant i fjor. Det er imidlertid verdt å huske at selv favoritten Murakami bare har drøyt 17 prosent sjanse til å vinne ifølge oddsen. Det er med andre ord ikke så rart at selv favoritten ikke er et sikkert spill, sier Løvholen

Topp 10 favoritter, Nobels Litteraturpris 2017:

1. Haruki Murakami – 3.50

2. Ngũgĩ wa Thiong’o – 5.50