DiabetesforbundetDiabetesforbundet

Munnhelse og diabetes henger sammen

Diabetes og munnhelse har stor påvirkning på hverandre – begge veier.

Infeksjoner i munnen gir økt behov for insulin. God kontroll på blodsukkeret minsker risikoen for infeksjoner, noe som igjen gir bedre munnhelse. Blødninger i tannkjøttet er et faresignal for infeksjon og/eller tannkjøttsykdom.

10-20 % av alle med diabetes har tannkjøttproblemer. Personer med diabetes er 2-4 ganger mer utsatt for sykdom i tannkjøtt og munnhule.

– Tverrfaglig samarbeid er viktig i kampen mot diabetes. Pasientene har alt å tjene på at tannhelsetjenesten retter søkelyset mot diabetes og andre folkehelseproblemer, sier Bjørnar Allgot, generalsekretær i Diabetesforbundet.

– Diabetes har stor effekt på munnhelsen, og pasienter med diabetes har økt forekomst av munntørrhet, karies, såre slimhinner og ikke minst tannkjøttinfeksjon. Det er derfor viktig å snakke om munnhelsen med fastlegen og å gå til jevnlig kontroll hos tannlege eller tannpleier, forteller Camilla Steinum, president i den norske tannlegeforening.

6 råd for god munnhelse, med eller uten diabetes:

1. Spis sunn mat til faste tider
  2. Drikk vann som tørstedrikk
  3. Puss tennene morgen og kveld med fluortannkrem
  4. Hold mellomrommene rene med tanntråd eller tannstikker
  5. Gå til regelmessig tannhelsekontroll
  6. Ta ekstra fluor om det trengs (tabletter, skyllevæske)

Alle med diabetes bør gå til jevnlig tannhelsekontroll. God oppfølging og forebygging er viktig. Husk å nevne diabetes for tannlegen, og munnhelseproblemer for legen. Da får du best mulig behandling – både av diabetesen og tennene.

Følg saken i sosiale medier på emneknaggen #passmunnendin.

For mer informasjon, se diabetes.no og tannlegeforeningen.no

Du treffer oss også i Arendal sentrum på Diabetesforbundets stand på fredag 14. august.

Kontaktpersoner:

• Tea Kristiansen, kommunikasjonsrådgiver Diabetesforbundet – 93 86 87 69 tea.kristiansen@diabetes.no
  • Tonje Camacho, kommunikasjonsrådgiver Tannlegeforeningen - 95 10 17 24tonje.camacho@tannlegeforeningen.no