Mulig streik i Staten

Meklingen i det statlige tariffoppgjøret pågår. Hvis det ikke blir enighet innen fristen klokken 24.00 natt til torsdag 26. mai, kan store statlige grupper være i streik fra torsdag morgen.

I staten tar Unio i første omgang ut nær 2000 medlemmer. Uttaket følger de nye politidistriktene, og i starten er det følgende områder som vil merke streiken: Oslo, Agder, Nordland, Øst (Romerike og Follo), Sør-Vest (Rogaland) og Vest (Hordaland).
– Dette er en krevende mekling, men vi gjør alt vi kan for å få til en løsning. Vi må likevel forberede oss på konflikt. Dersom vi ikke klarer å komme til enighet, er streik et virkemiddel som vi vil ta i bruk, sier forhandlingsleder Petter Aaslestad i Unio Stat.

Han understreker at årets oppgjør primært ikke dreier seg om penger men om prinsipper.
- Dette handler først og fremst om retten til å forhandle om våre medlemmers fremtidige pensjon. Den retten er helt grunnleggende for oss som fagforbund, og svært viktig for de 750.000 ansatte i offentlig sektor.

Virksomheter som rammes ved en eventuell streik i staten er i stor grad universitets- og høgskolesektoren og politi- og lensmannsetaten. I hovedsak er det kunnskapsarbeidere som er tatt ut i streik, altså personer som driver forskning og utdanning til ulike sektorer, som for eksempel helse- og utdanningssektoren.

I politiet er det i hovedsak tatt ut personer innen forebygging, etterforskning, forvaltning og ordenstjeneste. Det er også tatt ut personer i andre statlige etater, som for eksempel NAV og Skatteetaten. Også prester vil bli tatt ut i streik.

Sentralt: Signy Svendsen, komm.sjef Unio, 90506133

Lokalt:
Nordland: Geir Nordkil, 906 80 603
Vest, Bergen: Kristin Hinna, 905 56 083
Vest, Sogn og Fjordane: Inger Auestad, 906 15 206
Agder: John Olav Bjørnestad, 412 02 016
Oslo: Andreas Christensen, 930 06 742
Øst (Akershus og Østfold, Lillestrøm): Jan Arne Kongsmo, 911 50 002
Sør-Vest: John Øygard, 404 48 217

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.