Mulig streik i barnehager og Vinmonopolet

Meklingen mellom Unio og Spekter (område 9) starter i morgen. Hvis det ikke blir enighet innen fristen klokken 24.00 natt til lørdag 17. september, kan det være streik i Vinmonopolet fra lørdag og i private barnehager drevet av Norlandia fra mandag 19. september. Også Studentsamskipnaden i Stavanger og Bergen vil kunne bli berørt.

Unio tar i første omgang ut 51 medlemmer i Akademikerforbundet som er ansatte i Vinmonopolet. Unio tar også ut 90 medlemmer i Utdanningsforbundet som er ansatt i barnehager eid av Norlandia, samt 7 i Studentsamskipnaden i Stavanger og Bergen.

– Meklingen handler først og fremst om retten til å forhandle om våre medlemmers fremtidige pensjon. Den retten er helt grunnleggende for oss som fagforbund, og svært viktig for våre 340.000 medlemmer, sier forhandlingsleder i Unio Spekter, Eli Gunhild By.

Kontakt Signy Svendsen, kommunikasjonssjef Unio, 90506133, for oversikt over uttakssteder.

Eldre i Oslo blir prioritert i kommunens budsjettforslag27.9.2017 14:58Pressemelding

I forslag til neste års budsjett i Oslo foreslås det en økning i antall årsverk i hjemmetjenesten og i sykehjemmene. - Jeg forventer at dette vil føre til økt antall sykepleierstillinger både i sykehjemmene og i hjemmetjenestene, sier Line Orlund, fylkesleder i Norsk sykepleierforbund i Oslo (NSF Oslo). Orlund sier videre at endelig får tjenestene til de eldre et kompetanseløft som forbundet har etterlyst i flere år.