Mr. E and Me slipper singel med Mari Boine!

Meg og kammeraten min er også Mr. E and Me, og gir ut den første singelen fra deres kommende engelskspråklige barneplate i dag! Foto: Marthe Amanda Vannebo

Meg og kammeraten min drar ut på nye eventyr som Mr. E and Me med albumet New Orchestral Hits 4 Kids med Kringkastingsorkesteret (KORK)!

Dette markerer første gang norsk barnemusikk blir eksportert til verden. Aller først får du en smakebit på hva som kommer med singelen «Long, Long» som er ute i dag på Naxos Norway, der Martin Hagfors og Erik Johannessens sitt nye, engelskspråklige prosjekt har fått med seg en helt spesiell gjest.

Det er nemlig Mari Boine som synger med på den såre låta «Long, Long». Dette er en sang som handler om tapt vennskap og savn, med Sidsel Walstads vakre harpespill og Boines varme, særegne stemme som omslutter en kort tekst om store spørsmål: Var du min venn? Hvor er du nå? Hva er vennskap?

– Mari Boine har et så sterkt nærvær, sier Hagfors.

– I tillegg tilførte hun «Long, Long» et lengre tidsperspektiv og kanskje også en større sammenheng der hun joiker om det som er «langt oppi nord under de nordlige stjerner».

Hør «Long, Long» her!

Med denne singelen, og ikke minst det kommende albumet, sikter Mr E. and Me på å åpne ørene til både små og store for de mange fantastiske klangene til et orkester, og dèt gjør de virkelig på fengende vis her.

«Long, Long» er skrevet, arrangert og produsert av Hagfors og Johannessen og spilt inn med KORK, under ledelse av Anders Eljas. Erik Johannessen (Mr. E) er best kjent som medlem i Jaga Jazzist, og Martin Hagfors (Me) er en hyllet artist, låtskriver og lyriker. Som Meg og kammeraten min har de blitt Spellemannominert for albumene Ostepop (2015) og Snydelig (2017).

Albumet utgis av Naxos Norway. Labelkontakt: tomas@naxos.no. For promo, kontakt Drabant Music: nicolay@drabantmusic.no.

Artwork for «Long, Long»

Vi representerer Gåte, Oslo Ess, deLillos, CC Cowboys, The Dogs, Savoy, Anja Garbarek, Ida Jenshus, Inge Bremnes, Knut Anders Sørum, Anna Kajander, Temporary, Raga Rockers, Michael Krohn, Lila, Falkevik, Viktor Wilhelmsen, Tommy Tokyo, Jess Morgan, Munroe / Knutsen, Waaktaar & Zoe, The Sleepends, Beckstrøm Kvartett, duve, Ingrid Lovise, Påls butikk, Trang Fødsel, Samuelsen, Zuma, Edeema, Pine Lake, Orbo, daelen, The Contenders, Norwegian Thunderboys og 4ETG.

Anja Garbarek er nominert til EDVARD-prisen!20.6.2019 12:24:32 CESTPressemelding

Vi gratulerer Anja Garbarek med nominasjon for fjorårets kritikerroste album The Road Is Just a Surface. TONO har i dag annonsert de nominerte til EDVARD-prisen, og i kategorien «Åpen klasse» er Anja Garbarek sitt første album på 13 år blant de nominerte! The Road Is Just a Surface ble sluppet i august i fjor. Aftenposten kalte det «et nydelig comeback», og VG omtalte albumet som «Merkelig. Knirkete. Uforståelig. På alle de beste måtene». Av dem, samt flere, ble hun belønnet med terningkast fem. Albumet ble sluppet i to utgaver - én rød og én gul. Gjennopplev dem her!

deLillos er ute med ny singel og begrenset vinyl14.6.2019 08:45:00 CESTPressemelding

«Se på et tre» er den siste låten som utgjør den doble vinylsingelen med samme navn, og som slippes i begrenset opplag på Drabant Music i dag! – En vanskelig øvelse for de fleste er å ikke leve i fortiden eller fremtiden. Enten det dreier seg for eksempel om å angre, glede eller grue seg, så er det ofte selve øyeblikket man er i som taper oppmerksomheten. Dette er jo dumt siden det er akkurat nå, i hvert sekund, at vi lever, sier Lars Lillo-Stenberg om den nye singelen «Se på et tre». – Å se på et vakkert tre er nok til å skape noe som er i retning av lykke, hvis man åpner opp for sansene. Hva som kommer først av lykken eller oppmerksomheten på et tre, er riktignok ikke så lett å vite. Singelen følger P1-spillelistede «Plage» og «Bare gråte», samt «Rulle», som alle er med på den doble vinylsingelen. Den er kun trykket opp i 300 eksemplarer på sort vinyl, så her gjelder det å ikke sove i timen! Hør «Se på et tre» her, og bestill vinylen her! I løpet av sin snart 35 år lange karriere har

Påls butikk slipper ny singel7.6.2019 10:10:20 CESTPressemelding

I dag slipper Påls butikk singelen «Postei» hos Drabant Music; en punka rockelåt som retter sparket i retning av lavmål i politikken. – Når folk ikke forventer det beste, men det verste av politikere, da er det grunn til å rope varsku, sier gitarist Pål Price om den nye singelen. – Politikere er jo folk vi skal se opp til – representanter av og for folket. Nettopp derfor bør de gå foran som gode eksempler. Men det som skjer er at rammene for retorisk og praktisk anstendighet tøyes lengre og lengre. Hør «Postei» her! «Postei» er tredje låt ut fra det kommende albumet som slippes i september. Et album som utforsker nettopp samfunnstrekk under press, og som blir den fjerde utgivelsen fra Påls butikk siden opprettelsen i 2015. Påls butikk forsøker å stå midt i rocken. Soundet som plateanmeldere har betegnet som særegent for bandet skapes av at de bruker en rekke av rockens sjangerelementer for å få frem budskapet sitt. Uttrykket blir en form for eklektisk rock. «Postei» er produsert, mikse

Tommy Tokyo slipper «The Extra Mile»31.5.2019 10:15:53 CESTPressemelding

Tommy Tokyo følger opp fantastiske «Gloomsville» med den andre singelen fra sitt kommende album. Hør «The Extra Mile» her! I midten av april returnerte Tommy Tokyo, da han annonserte sitt nye album The Remaining Days of Life og samtidig slapp den første singelen fra plata, «Gloomsville». Albumet slippes denne høsten, men allerede nå kan du nyte noen nye velskapte minutter fra den, i form av andresingelen «The Extra Mile». Der «Gloomsville» var en langt mer dempet og delikat affære, er denne låta musikalsk en langt mer poppete, upbeat og lystig sak. Det reflekteres også i teksten, der Tokyo blant annet lirer av seg «Do you want a cup coffee? We’ll have it in the park. I’ve said this many times before; you are my light in the dark». Bakgrunnen for det er enkel: – Dette er rett og slett en reinspikka og positiv kjærlighetslåt, sier Tommy Tokyo selv.

Tommy Tokyo er ute med «Gloomsville»12.4.2019 12:05:52 CESTPressemelding

I dag returnerer én av Norges mest prominente figurer i norsk musikk med sin første singel fra et nytt, kommende album. – «Gloomsville» omhandler situasjonen som oppstår i det øyeblikket mørket for lov til å etablere seg i et menneskes tilværelse. Den handler ikke om én bestemt person, men heller om noens ufrivillige frie fall ned i mørket, forteller Tommy Tokyo om den nye singelen. Inspirasjonen for låta kom spontant til ham etter å ha sett ferdig The Handmaid’s Tale. – Dette er en apokalyptisk fortelling om selvmotsigelser. Hør nydelige «Gloomsville» her! Den tidligere Spellemann-vinneren har på singelen med seg Marte Wulff, som skjønt korer med på det som er et dystert, men varmt og nært lydbilde med krisp kassegitar, blåsere, strykere og marxofon. «Gloomsville» er én av ti låter som slippes på Tommy Tokyos nye album The Remaining Days of Life denne høsten, og er av et kaliber som Rick Rubin burde gitt videre til Johnny Cash. Med seg på ferden har han også Gøran Grini (Chip Taylor,

Chinatown Bluesband slipper sitt debutalbum12.4.2019 11:27:47 CESTPressemelding

«Hjerteskjærende flott» - Bergensavisen, terningkast 6 «Enda en popfantasi fra H.P. Gundersen» - Dagsavisen, terningkast 5 «HP Gundersen sin fine og luftige produksjon er med på å kaste fin glans over en utgivelse som oser kvalitet fra innerst til ytterst» - Musikknyheter.no, 7/10 Chinatown Bluesband er ute med Silvertones i dag på Drabant Music. Bandet oppstod i kjølvannet av det musikalske møtet mellom Hans Petter Gundersen og Nora Yueyue Zheng, hvor han ble slått i bakken av det som oppstod mellom dem på en jam. Hans Petter Gundersen glemmer aldri da han la ut på den lengste gitar-improvisasjonen han noen gang har spilt foran et publikum. Han beskriver minuttene som utspilte seg som at Nora Yueyue Zheng skapte et helt orkester på egenhånd, med en instrumentklang som er det vakreste han noensinne har hørt. – Alt ble spilt med en helt umenneskelig nøyaktighet, forteller Gundersen. – Da jeg var ferdig med mitt og hun begynte, oppstod musikk så intens og vakker som jeg ikke trodde musik