AIM

Motorene til de nye kampflyene skal vedlikeholdes på Rygge

Nå er det klart – AIM Norway skal etablere motordepot på Rygge militære flystasjon. Dette vedtok styret torsdag kveld. Motorene til de nye kampflyene F-35 skal vedlikeholdes på Rygge.

– Det er svært gledelig at styret i AIM Norway har fattet et vedtak om å etablere motordepotet på Rygge med ferdigstilling i 2020/2021, sier administrerende direktør i AIM Norway, Ove Haukåssveen.

Det har vært en lang prosess for å få på plass nødvendige forutsetninger for denne beslutningen. Nåværende og tidligere regjering har arbeidet for at Norge skulle få en sentral posisjon i vedlikeholdet av de nye kampflyene.

– Etableringen er viktig både for AIM Norway som selskap, men også for norsk forsvarsindustris rolle og anseelse i markedet, sier Haukåssveen.

Motordepotet vil bygges på Rygge flystasjon inne på militært område: Byggingen starter allerede i første kvartal 2018, og depotet vil stå ferdig i 2020/2021.

Administrerende direktør Haukåssveen understreker at Forsvarsdepartementet og AIM Norway har samarbeidet godt i prosessen med å få motordepotet til Norge.

Kontakt:
Administrerende direktør AIM Norway Ove Haukåssveen
ove.haukassveen@aimnorway.com
mobil 934 64 838

Fakta om AIM

• Tidligere Luftforsvarets hovedverksted i Forsvaret.

• Omdannet til statsforetak i 2011, og fikk navnet Aerospace Industrial Maintenance Norway

• Omdannet til AS i 2016 – fortsatt med Forsvarsdepartementet som eneste eier

• Vedlikeholder F16-flyene og Sea King-helikopter i tillegg til mye annet forsvarsmateriell

Om AIM

AIM
Fetveien 80-84
2007 Kjeller

+47 91 21 00 00http://aimnorway.com/

AIM Norway er et norsk aksjeselskap som eies av Forsvarsdepartementet. AIM Norway ble opprettet 15. desember 2011 ved at Luftforsvarets Hovedverksted Kjeller ble omdannet til eget selskap. Siden etableringen har selskapet kjøpt opp Europas største virksomhet innenfor militært flymotorvedlikehold. Virksomheten er nå representert i Norge og Belgia og har kunder over store deler av verden.

Følg saker fra AIM

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra AIM på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.