Motor

Motor kårer VW e-Golf til Årets beste bilkjøp

Magasinet Motor kårer Volkswagen e-Golf til Årets beste bilkjøp i 2018. Ingen bil på det norske markedet er bedre for forbrukernes lommebøker.
Volkswagen e-Golf er kåret til Årets beste bilkjøp 2018 av magasinet Motor. Her  i selskap med en Golf av første generasjon (bak).
Volkswagen e-Golf er kåret til Årets beste bilkjøp 2018 av magasinet Motor. Her i selskap med en Golf av første generasjon (bak).

e-Golf var en av 10 finalister i kåringen.

Bilen kan kjøpes til en fornuftig pris og en e-Golf er også Norges billigste bil å eie. Det viser Motors oversikt av kostnad per kilometer for Norges 50 mest solgte biler.

Legg til alle Golfens egenskaper, samt det faktum at en e-Golf kan leveres noen måneder etter bestilling, så står det snart 45 år gamle ikonet fram som et bedre kjøp enn noen gang.

– Det er mange som ser storøyde inn i krystallkulen og blir blendet av selvkjørende biler og utslippsfri rekkevidde herfra til månen. Juryen i «Årets beste bilkjøp» ønsker å sette en fot i bakken og kåre en vinner som innfrir flest mulig av kravene til en utslippsfri bil i dag. Ikke minst at den er tilgjengelig på det norske markedet og at den har en folkelig pris, sier journalist i Motor og leder av juryen, Øivind A. Monn-Iversen.

Nordmenn vil ha utslippsfrie biler. Fem av de 10 mest solgte bilene i 2018 går kun på elektrisitet. Disse er best for lommeboka, men også for miljøet. Utfordringen er at dagens elbiler enten er for dyre i innkjøp eller i løpende kostnader.

Eller de er for små. Eller så er verken rekkevidden eller ladeinfrastrukturen god nok for dem som har lengre og energikrevende kjøredistanser. Eller, ikke minst, de har en ventetid på flere år.

Juryen mener e-Golf er bilen med flest plussfaktorer i dette regnskapet. Et av bilindustriens lengste livsløp skaper sjelden de store overskriftene. En Golf er så folkelig og praktisk at den fort kan komme litt i skyggen av alle nyhetene. Faktum er at den er bedre enn noen gang.

De 10 finalistene i kåringen var:

Nissan Leaf

Mitsubishi Outlander

Mazda CX-5

Toyota C-HR

VW e-Golf

Hyundai Ioniq

Volvo XC 60

Skoda Octavia

Hyundai Nexo

VW Passat GTE

Juryen i kåringen av «Årets beste bilkjøp» har bestått av Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF, Tommy Wahlström, redaksjonssjef i Vi Bilägare og visepresident i juryen for «Car of the Year», Marlene Engan Aasen, kommunikasjonsrådgiver i NAF, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF og Øivind A. Monn-Iversen, journalist i Motor med hovedansvar for bil og tester.

Lina Schøyen, ansvarlig redaktør og daglig leder, i magasinet Motor

Bilder

Om Motor

Motor
Skippergata 4

Motor – om bil, mobilitet og reise for folk flest.

Magasinet Motor og motor.no utgis av NAF og har 1,2 millioner lesere.