Motimate er «Årets tech-gründer»

Med overbevisende pitching på oppløpssiden stakk Motimate av med prisen «Årets tech-gründer» under digitaliseringskonferansen Atea Community.

GJENNOM NÅLØYET: Det var tøff konkurranse blant 49 gründere om å vinne «Årets tech-gründer», men til slutt var det Motimate som kunne motta prisen under Atea Community i Telenor Arena. F.v: Adm. dir. i Atea og juryformann Michael Jacobs, seriegründer og jurymedlem Aiman Shaqura, daglig leder i Motimate Rolf Risnes, salgs- og markedssjef i Motimate Lars-Petter Windelstad Kjos og jurymedlem og direktør for forretningsutvikling i Atea Atle Reitaas.

Startupen får dermed Atea som salgsapparat og samtidig tilgang til kundeporteføljen til Norges største IT-leverandør.

– Vi må få lov til å takke juryen for å ha tro på det vi har jobbet så mye med. Takk også til alle gründerne vi har konkurrert mot. Vi håper at dette samarbeidet blir fruktbart for Motimate og ikke minst for Atea, sa Lars-Petter Windelstad Kjos, en av gründerne bak Motimate, fra scenen i Telenor Arena.

Sammen med Rolf Risnes tok han internkommunikasjonsplattformen Motimate ut i markedet i 2016, og på kort tid skrev selskapet avtaler med store kunder som Varner Gruppen, Optimera, Telia og DNB. Gjennom sine to apper hevder Motimate at de skal «gjøre arbeidshverdagen enklere gjennom effektiv internkommunikasjon, sterkere kulturbygging, forenkling av hverdagsoppgaver og engasjerende trening.»

– Svært engasjerte og kompetente

Selskapet danket ut 48 andre gründere på veien mot prisen, som ble delt ut for første gang i år. Under Atea Community i Telenor Arena stod det igjen fem startups som skulle gjøre sine siste pitcher overfor juryen. Til slutt falt valget på Motimate.

I begrunnelsen fra juryen heter det blant annet følgende:

«Menneskene som står bak selskapet som er «Årets tech-gründer» fremstår som svært engasjerte og kompetente. Vinneren har et stort og bredt markedspotensiale med et produkt som er skalerbart og som har en tydelig nytteverdi.»

Videre påpekte juryen at kompetanse og endring av kompetanse er kritisk fremover, og at behovet for påfyll er helt essensielt. Her mener juryen at Motimate soleklart kommer til sin rett.

– Helt herlig

– Dette er kjempegøy. Det er en stor mulighet for oss å få stå sammen med Atea. Det vil gi oss oppmerksomhet og synlighet og ikke minst tilgang til et stort salgsapparat, som er en av de største utfordringene gründere har, sier Windelstad Kjos, som legger til at de ikke har noen planer om å hvile på laurbærene.

Michael Jacobs, juryformann og administrerende direktør i Atea, gleder seg stort over å ønske Motimate velkommen på laget.

– Gründervirksomheter er viktig for oss og for fremtiden. Vi har en klar ambisjon om å bidra til å få forløst den innovasjonskraften som ligger i startups. Det at vi i Atea kan hjelpe til med å løfte gründere til norsk og global suksess er helt herlig å være med på, sier Jacobs.

Sammensatt jury

Med seg i juryen hadde Jacobs seriegründer og CEO i Charge Inclubator Aiman Shaqura, nestleder i Vipps Elisabeth Haug, Trigger-grunnlegger og daglig leder i Trigger X Preben Carlsen og direktør for forretningsutvikling i Atea Atle Reitaas.

For å delta og til slutt vinne prisen som «Årets tech-gründer» måtte techselskapene ha lansert, være i ferd med å lansere eller være i stand til å lansere et innoverende produkt eller en tjeneste for B2B-markedet innen kort tid.

Gründerne måtte også ha vilje og evne til å gjøre butikk av ideen sin, se muligheter for verdiskaping og ha ambisjoner om å lykkes i et internasjonalt marked.

De fire andre finalistene var Unisound, Chooose, Learning Moment Technologies og Tikk Talk.

Michael Jacobs, administrerende direktør i Atea Norge

Mail: michael.jacobs@atea.no

Rolf Risnes, administrerende direktør i Motimate

Mail: rolf@motimateapp.com