Møter nordmenns umettelige behov for å oppgradere hjemmene sine

7.9.2015 07:30 | Compass Fairs

Tidligere var oppussing gjerne noe man gjorde fordi boligen trengte nødvendig vedlikehold. I dag blir like mange inspirert til mer kosmetisk oppgradering via oppussingsprogram, interiørblader og ulike bloggere. - Vi møter begge behov på boligmessen i Telenor Arena, sier prosjektleder Jon Egil Kraggerud i Compass Fairs AS.

"Sinnasnekker'n" Otto Robsahm. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS

Messearrangøren Compass Fairs AS, som arrangerer boligmessen i Telenor Arena 11. – 13. september, kan bekrefte at interessen for alt som dreier seg om bolig er formidabel. - Det kan vi lese av både vårsesongens oppsving i boligmessens besøkstall, samt det store antall påmeldte utstillere til høstens messer, sier prosjektleder Kraggerud. Han og kollegene har hektiske dager, for i år deltar hele 200 utstillere på messen som åpner fredag 11. september kl. 12.

Færre gjør alt selv
Prognosesenterets Erik Horgmo blogget i februar i år om at det er en tydelig tendens til at nordmenn gjør mindre av oppussingsarbeidet selv. Han viste til at «gjør det selv»-andelen har sunket fra 60 % i 2010 til i underkant av 50 % i dag, og at stadig flere setter ut deler av eller hele jobben til håndverkere.- På boligmessen kan man snakke med mange ulike eksperter, enten man skal pusse opp selv eller ønsker å komme i kontakt med håndverkere som kan gjøre hele eller deler av jobben, sier Kraggeruds makker Nina von Gegerfelt Nielsen.

Fra smarthus til antikviteter
Det er store spenn i folks interesseområder i kategorien bolig. - Våre undersøkelser viser at kjøkken og bad alltid er med på topp 5 over hva vårt publikum ønsker tilbud på, sammen med hage/utemiljø, interiør og møbler, forteller von Gegerfelt Nielsen. Alt dette blir å finne på messen, og mange produkter litt utenom det vanlige. - Vi har tre aktører innen smarthus, og de representerer den mer tekniske delen av innholdet på messen, opplyser Kraggerud. Av det mer spesielle nevner han Bestkiddos som har hyttesenger for barn, og blomsterdekoratør Aina Nyberget fra Passifloraverkstedet.

- Hun har et eget øye for en nedtonet, dus fargeskala av blomster til inne og utebruk, sier han, og legger til at publikum også kan glede seg over flotte utstillinger med dekor samt praktiske og behagelige møbler til hagen og uterommet. - Dessuten beriker vi messen med antikviteter, sier han. Boligmessen samarbeider med Schjølls Antikkmesser som stiller med 20 utstillere i et eget antikk- og retroområde på messen.

Gratis verdivurdering av gjenstander
Schjølls Antikkmesser inviterer til gratis verdivurdering av gjenstander både lørdag og søndag fra kl. 12 – 14. Verdivurderingen foretas av antikvitetsekspertene Tor Buaas og Ellen Ørnes.

Aktiviteter og konkurranser
Sinnasnekker’n Otto Robsahm kommer lørdag og søndag. Han holder foredrag begge dager og leder lørdagskonkurransene «Handy Girl + partner» og «Ballongslippet». Søndag er det «Jakten på boligdrømmen» hvor man kan bli messens delfinalist i konkurransen om å vinne hus og garasje fra Hedalm Anebyhus. - Her blir det alt til boligen og spenning og moro på kjøpet, lover prosjektlederne.

Åpningstider: Fredag kl. 12 – 19 Lørdag kl. 10 – 18 Søndag kl. 10 – 17

"Sinnasnekker'n" Otto Robsahm. Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
Foto: Bård Gundersen for Compass Fairs AS
Boligmessen passer for alle som er ute etter tips til oppgradering og bygging av bolig. - Stadig flere unge og barnefamilier besøker boligmessen. Ved å tilrettelegge for denne gruppen, får vi flere besøkende i en aldersgruppe som i aller høyeste grad investerer i bolig og søker etter gode løsninger i hverdagen, sier administrerende direktør Stewart Stjernholm.

Vinn kjøkken og treff 60 utstillere på helgens Boligmesse i Nordlandshallen27.3.2017 10:40Pressemelding

Skal du skal kjøpe nytt kjøkken, fornye det du har, eller satser du på å vinne et splitter nytt kjøkken? Da er helgens Boligmesse i Nordlandshallen i Bodø et smart sted å dra 31. mars – 2. april. – Vi har 60 utstillere med gode tips, eksperthjelp og tilbud til deg som skal pusse opp, bygge nytt eller bytte bolig, sier prosjektleder Ronny Bjørnsen fra arrangøren Compass Fairs AS.