Motebransjen tar miljøansvar på DOGA

Er mote og bærekraft motsetninger? Eller kan motebransjen være en driver for en bedre verden? 10. juni får du svarene! Norsk design- og arkitektursenter DOGA inviterer til en åpen dag om grønn vekst i klesbransjen.

Serier som Aftenpostens "Sweatshop" har satt etikk og bærekraft i klesbransjen på agendaen. Nå er det tid for handling. Dette er deltakerne i innovasjonsprogrammet Trippel tekstil i gang med, og 10. juni får vi høre mer om hvordan selskaper som Filippa K, Varnergruppen og Helly Hansen arbeider for en mer ansvarlig motebransje.

Trippel tekstil er designet rundt spørsmålet Kan samfunnsansvar være en driver for ny vekst? Navnet spiller på konseptet "trippel bunnlinje" som handler om mer enn bare profitt, men også om mennesker og miljø (People, Planet, Profit).

Programmet er initiert og ledet av Scandinavian Design Group og ÆRA og har nå tatt for seg bærekraftutfordringer i klesbransjen. Deltakerne i Trippel er Helly Hansen, Varnergruppen, Moods of Norway, Filippa K, Svanemerket, Fretex, Just Fashion, Sølv Studioet, Bergfald Miljørådgivere, Kunsthøgskolen i Oslo, Høgskolen i Oslo og Akershus,Virke, Norwegian Fashion Institute, Innovasjon Norge og DOGA Norsk design- og arkitektursenter.

PROGRAM (kl. 11-15)

Åpning ved Mads Bruun Høy, ÆRA & Jannicke Hølen og Knut Bang, DOGA

Appell ved Jannicke Øiaas, Scandinavian Design Group Hvorfor Trippel? Mads Bruun Høy og Øystein Hagen, ÆRA

Kjøp skinnet før bjørnen er skutt ved Moods of Norway + Evlove

Boxern går ved Varnergruppen

La parkdressen ligge ved Helly Hansen

Kjøp mindre klær ved Filippa K

Mud Jeans - sirkulært design

Få også med deg: Porteføljesafari, demolab og pop-up shops ved Filippa K, Høgskolen i Oslo og Akershus, Just Fashion/Made by, Prefall, Fretex, Dressmann. Varner/Svanemerket og Mud Jeans. Og om du tar med din gamle jeans vil Mud Jeans gi deg 200 kr i rabatt ved bestilling/kjøp av ny jeans på deres stand. Har du nok klær selv, gir du rabattkoden videre til en som trenger en bærekraftig jeans. På Mud Jeans stand kan du prøve modellene og kjøpe eller bestille.

Kl. 15.00 avslutter vi med fredagsBAR på Funky Fresh Foods DOGA med DJ Charlotte Thorstvedt. Charlotte er en av Norges fremste DJs og vi er så heldige å få henne sponset av Mud Jeans på vår sommerfest og avslutning av Trippel sesong 2 denne fine fredagen i Oslo. Hun har også bakgrunn innen motebransjen som både modell og designer, og hun har vært Fairtrade-ambassadør de siste årene. En perfekt maestro for festen. Vi satser på flott vær så vi kan være ute!

Susanne Ringdal, kommunikasjonsdirektør, Norsk design- og arkitektursenter, tlf. 916 24 892

Design og arkitektur Norge er et kompetanse- og formidlingssenter for design, arkitektur og byutvikling. Senteret formidler egen og andres kunnskap og bygger på den måten kompetanse om design og arkitektur i næringsliv og offentlig sektor. DOGA skal bidra til å gjøre norsk næringsliv mer konkurransedyktig, fornye offentlig sektor og skape et mer bærekraftig samfunn.