TIF Viking

Mot rekorddeltakelse i Bergens store løpsfest!

8.3.2016 08:41 | TIF Viking

Det går mot rekorddeltakelse i årets store løpsfest i Bergen. Arrangøren TIF Viking har registrert over 7000 påmeldte 53 dager før startskuddet går. Det er 5. gang Fjordkraft Bergen City Marathon arrangeres, og deltakerantallet har voks rask fra år til år.

I 2016 er det satt et tak på 12000 deltakere. Om løpet vil bli fulltegnet er det enda for tidlig å si, men det ligger an til ny deltakerrekord igjen. Pr. d.d. har vi ca.1000 flere påmeldte en på samme tid i fjor. I 2015 stoppet deltakertallet på 9140.

Vi er ganske sikre på at grunne til suksessen ligger i rammen rundt arrangementet. Vi har klart å skape en folkefest for ‘den vanlige mannen i gata’, sier arrangementssjef Janne Jensen. Hun tilføyer at også sammensetning av de ulike distansene er en viktig suksessfaktor.

Ca. 10 % av deltakerne er tilreisende fra andre steder i landet. Andelen utenlandske deltakere er økende. 42 nasjoner var å finne på startlistene i 2015. Arrangøren bruker nå mer tid på å profilere Bergen som en maraton by det er verdt å besøke (til nå er 38 nasjoner representert i årets løp).

I disse dager er det rekruttering og opplæring av vakter som står sentralt i planleggingen hos arrangøren. Nærmere 400 frivillige skal i sving på arrangementsdagen og i dagene før løpet. Vaktene er medlemmer i arrangørklubben, men vi merker også en økende interesse fra andre som ønsker å bidra på denne type dugnad. I TIF Viking står dugnadsånden fortsatt sterkt, sier daglig leder Roger Gjelsvik i Viking.

Pressekontakt:

Janne Jensen, Arrangementssjef Bergen City Marathon
mob. 92 03 07 05 janne@bergencitymarathon.no

Foto: Jørgen Pettersen
Foto: Jørgen Pettersen

Om TIF Viking

TIF Viking
Øvre Dreggsalm.7
5003 BERGEN

Fjordkraft Bergen City Marathon (FBCM) arrangeres lørdag 30. april 2016. Dette er den 5. utgaven av FBCM. Et flott løp i en vakker og inspirerende løype. Opplev stemningen ved start og mål på Bryggen i Bergen, løp gjennom Gamle Bergen, nyt den fantastiske utsikten fra Fjellveien. Et sentrumsnært løp som gir en herlig opplevelse. FBCM har følgende distanser; maraton, halvmaraton, stafett, 5 km og barneløp på 2 km. Arrangementet har i løpet av 5 år vokst til et av Norges største mosjonsløp. Det er Turn- og Idrettsforeningen Viking i Bergen som arrangerer løpet. TIF Viking er et av Norges største idrettslag med nærmere 3000 medlemmer.

Følg saker fra TIF Viking

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TIF Viking på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.