Mot bedre tider

Tre år med kontinuerlig nedgang i bemanningsbransjen er snudd til opptur og forsiktig optimisme, viser fersk statistikk fra NHO Service.

Bemanning bransjen er en viktig indikator for hvordan det går med norsk økonomi. Det kan derfor være starten på en ny trend når bransjen nå for første gang på tre år kan rapportere at nedgangen har stoppet. Omsetningen i bransjen steg med 2,3% i 2. kvartal og markedet ser ut til å stabilisere seg på samme nivå som i fjor. Volumet er 10% lavere enn da nedgangen begynte i 2013.

-Vi ser et skifte som kan gi grunn til optimisme, sier fagsjef i NHO Service Even Hagelien. Dette kan sammenstilles med signalene fra SSB om en BNP-vekst på 0,4%. Norsk økonomi er trolig nær bunnen og det gir grunn til å tro på forsiktig vekst i siste del av året, sier han.
Bemanningsbransjen er tilstede i hele landet og på de fleste yrkesområder. Statistikken viser at det er store variasjoner både regionalt og mellom segmenter. I områder som har vært særlig utsatt for nedbemanninger som følge av oljenedturen har bemanningsbransjen fortsatt en negativ utvikling. Dette gjelder bl.a. Rogaland og Vest-Agder som begge hadde nedgang siden i fjor på mer enn 20%. Samtidig er det verdt å merke seg at nedgangen nesten har stoppet opp i Hordaland. På Østlandet er det positiv utvikling de fleste steder. Det er f.eks. verdt å merke seg en vekst på hele 18% i Akershus.

Det yrkesområdet med mest positiv utvikling i 2. kvartal er bygg og anlegg. Der var det en vekst på mer enn 19% siden i fjor. Dette samsvarer med veksten i bygningsbransjen for øvrig. Også innen oppvekst og utdanning er det gode tider for bemanningsbransjen. Her var veksten på mer enn 17%. I områdene som er tettest knyttet opp mot oljebransjen ser vi at nedgangen blir mindre og at det skjer stabilisering på et lavt nivå. Dette gjelder Industri og produksjon som hadde en marginal nedgang på 1% og tekniske tjenester som vokste med 2,5%.

På noen områder er det kraftig nedgang. Det gjelder særlig kundesenter hvor markedet sank med 22% og utleie av IT-personell som falt med 17%. Her er det nok snakk om strukturelle endringer og flytting av oppgaver ut av landet.

- Markedet sett under ett gir håp om bedre tider, noe bemanningsbransjen trenger etter lang tid med synkende marked, sier Hagelien.

Even Hagelien 952 25 467
Bilde

NHO Service er den tredje største landsforeningen i NHO og består av 700 bedrifter med til sammen 3840 virksomheter og 53,2 milliarder i omsetning i 2014. Bransjene er bemanning, renhold, sikkerhet, eiendomsdrift, helse og velferd, samt attføring. Vår visjon er «Service i ordnede former». Det betyr at NHO Service vil bidra til økt profesjonalitet, styrke bedrifters samfunnsnytte, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser. Besøksadresse: Næringslivets Hus, Middelthunsgate 27, Majorstuen, Oslo, 4 etg.