Mosambik minefritt etter tyve års minerydding!

Etter nærmere tyve år med rydding av miner erklærer Mosambik seg i dag minefritt. Det siste kjente minefeltet i landet er nå ryddet for lokalt bruk. Norsk Folkehjelp har vært en viktig partner for denne seieren for det mosambikanske folket!

Film: Norad

Norsk Folkehjelp var en av de første landminerydderne i Mosambik før vi faset ut arbeidet i 2006. Seks år senere var Norsk Folkehjelp tilbake på oppdrag fra regjeringen. Arbeidet er generøst støttet av det norske utenriksdepartementet og UNDP. Etter 22 år med hardt arbeid i Mosambik er 171 000 landminer fjernet. Dette er rester etterlatt av borgerkrigen i Mosambik mellom 1977 og 1 992. Miner som har krevd tusenvis av ofre.

- Dette er et stort oppnådd mål for Mosambik, og Norsk Folkehjelp er ekstremt stolt over å ha bidratt til dette, forteller Norsk Folkehjelps nestleder for humanitær nedrustning, Atle Karlsen.

- Det er i tillegg også en veldig viktig internasjonal milepæl for den trusselen som landminer er for liv og utvikling i verden. Mosambik hadde et av verdens største mineproblem, og denne suksessen er fantastisk motiverende for andre land som strever med å etterleve forpliktelsene som underskrivere av landminekonvensjonen.

Selv om Norsk folkehjelp er glade for å ha oppnådd dette målet, jobber organisasjonen videre med andre humanitære nedrustningsproblem. Akkurat nå, med penger fra DFID (UK’s Department for International Development) jobber Norsk Folkehjelp sammen med de mosambikanske myndighetene for en nasjonal innsats for å se på gjenstående våpenrisiki i landet. Sist måned jobbet våre spesialister med å ødelegge de siste lagrene med klasevåpen.

For mer info, kontakt nestleder for avdeling for humanitær nedrustning Atle Karlsen på telefon: 93005747