MORTEN VISKUM BOKLANSERING / PERFORMANCE / UTSTILLING

Etter 23 kontroversielle år får Viskum sin egen retrospektive praktbok.

Boken er utgitt på det italienske forlaget SKIRA og er kuratert av Demetrio Paparoni som har engasjert en rekke kunsthistorikere og kritikere til å bidra med essays, intervjuer og kortere tekster.

I tillegg til boklanseringen blir det en performance ved Morten Viskum denne kvelden, samt en liten utstilling som henger ut helgen. Viskum er aktuell med utstillingen Selvportretter på Haugar Kunstmuseum, som for første gang viser samtlige iscenesettelser i én presentasjon.

Boken kaster et nytt lys over Viskums omfattende kunstnerskap og setter hans ulike prosjekter inn i en bred kunst og kulturhistorisk kontekst, relatert til den internasjonale kunstscenen, filosofi og religionshistorie.

OBS! Performance vil inneholde maling med hånden til en avdød person, «Hånd nr 2», samt blod.

Paparoni er kunstkritiker, forfatter og kurator, som blant annet kuraterte den 45. Veneziabiennalen Abstracta. Han har publisert en rekke monografier over blant annet Brian Eno og Mimmo Paladinos kunstnerskap. Paparoni har spesifikt fordypet seg i samtidskunstens relasjon til religionshistorien, med et fokus på fremstillingen av kroppen.

Forfatterne som bidrar i boken er:

Demitrio Paparoni
Tone Lyngstad Nyaas
Jean Wainwright
Leonardo Caffo
Miranda Ferri
Marie Loechen
Martina Percuh
Vincenzo Santarcangelo
Ernesto C. Sferrazza Papa
Davide Sisto

Selv om du står stille har du lov / Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaard12.3.2018 09:04Pressemelding

Det har gått syv år siden den legendariske og fryktede kritikeren Roberta Smith i New Yorks Times, utropte Sverre Bjertnes og Bjarne Melgaards første felles utstilling til en av årets ti viktigste utstillinger. 2011 ble starten på noen hektiske år med flere store samarbeidsprosjekter. Ikoniske utstillinger på Galleri K og Rod Bianco i 2012 og ny utstilling i NY 2013. Alle skapte stor oppmerksomhet hjemme, så vel som internasjonalt. Brått tok det slutt. Kunstnere gikk hvert til sitt. Bruddet var et faktum. Men så fem år etter at de satte siste strek er de tilbake igjen!