MORTEN VISKUM BOKLANSERING / PERFORMANCE / UTSTILLING

Etter 23 kontroversielle år får Viskum sin egen retrospektive praktbok.

Boken er utgitt på det italienske forlaget SKIRA og er kuratert av Demetrio Paparoni som har engasjert en rekke kunsthistorikere og kritikere til å bidra med essays, intervjuer og kortere tekster.

I tillegg til boklanseringen blir det en performance ved Morten Viskum denne kvelden, samt en liten utstilling som henger ut helgen. Viskum er aktuell med utstillingen Selvportretter på Haugar Kunstmuseum, som for første gang viser samtlige iscenesettelser i én presentasjon.

Boken kaster et nytt lys over Viskums omfattende kunstnerskap og setter hans ulike prosjekter inn i en bred kunst og kulturhistorisk kontekst, relatert til den internasjonale kunstscenen, filosofi og religionshistorie.

OBS! Performance vil inneholde maling med hånden til en avdød person, «Hånd nr 2», samt blod.

Paparoni er kunstkritiker, forfatter og kurator, som blant annet kuraterte den 45. Veneziabiennalen Abstracta. Han har publisert en rekke monografier over blant annet Brian Eno og Mimmo Paladinos kunstnerskap. Paparoni har spesifikt fordypet seg i samtidskunstens relasjon til religionshistorien, med et fokus på fremstillingen av kroppen.

Forfatterne som bidrar i boken er:

Demitrio Paparoni
Tone Lyngstad Nyaas