MORTEN VISKUM Absolut Viskum III – retrospektiv 1993–2016

4.4.2016 09:42 | Fineart

Morten Viskum ble for alvor kjent for det norske publikum gjennom kunstprosjektet Rotter/oliven i 1995. I løpet av to dager plasserte Viskum 20 olivenglass, hvor innholdet var byttet ut med rottebabyer, i 20 dagligvarebutikker i de fem største byene i Norge. Morten Viskum var brått på alles lepper, selv gikk han rundt med munnbind i 10 år etter stuntet for å beholde sin anonymitet.

Ramaskrikene lot heller ikke vente på seg da Morten Viskum presenterte prosjektet «Hånden som aldri sluttet å male» hvor han bruker en avkappet hånd som malerpensel.

Morten Viskum har gjort karriere av å løfte frem det tabubelagte og frastøtende. Hans mangefasetterte kunstnerskap har en samfunns- og sivilisasjonskritisk brodd, og stiller spørsmålstegn ved sentrale problemstillinger som bla. frykten for døden, det fremmede og hvordan vi definere oss og dem.

Morten Viskum har en fortid som veterinærstudent. Han avbrøt studiet etter 6 år, og hadde fullført 18 av 21 eksamener da han kom inn på Statens Kunstakademi i Oslo 1993. Hans forkjærlighet og respekt for dyr gjennomsyrer hele hans kunstnerskap.

«Jeg er ingen mainstream kunstner, og må lage det som er riktig for meg. Derfor unngår jeg passasjekunst; kunst som kun skal behage øyet. Jeg ønsker å sette i gang helt andre tankeprosesser».

Viskum har en lang merittliste med separatutstillinger i inn- og utland, og er innkjøpt av en en rekke samlere og museer. Viskum har selv en betydelig kunstsamling bestående av 700 verk av rundt 200 kunstnere. Han etablerte Vestfossen Kunstlaboratorium, en kunsthall for internasjonal samtidskunst, i 2003.
Morten Viskum arbeider med en lang rekke kunstuttrykk som alle vil være presentert på utstillingen i Galleri Fineart; maleri, grafikk, fotografi, installasjoner, performance og skulptur. Det vil bli gjensyn med rotter og oliven på glass, papir- og oljemalerier utført av «hånden som aldri sluttet å male», installasjoner fra serien Monogram, Viskumbokser, Vestfossen Kromatisch, deler av serien Kjærlighet fra Gud, Absolut Viskum, samt helt nye arbeider, både trykk og skulpturer.

Galleri Fineart ser frem til oss til å ta deg med inn i Viskums kunstnerskap fra 1993 – 2016. Utstillingen åpnes av Unni Askeland, Viskums nære venn og fortrolige gjennom hele hans karrière og vel så det, torsdag 7. april kl 18. Kunstneren vil være tilstede.

Kurrator/galleriansvarlig
TONJE BUER