Morsommere med hoppetau!

I dag hoppes årets hoppetaukonkurranse i gang. Over 90 000 barn over hele landet er med! I Troms fylke er 1 958 elever i gang med konkurransen.

Elevene fra klasse 6C Korsvoll skole hoppet i gang konkurransen i Spikersuppa tirsdag 30. april. Foto: Anne Elisabeth Næss

Skriv gjerne en reportasje fra en av skolene i ditt fylke, oversikt finnes nederst i denne artikkelen.

I år som i fjor, markerer skoleelever i hele Troms fylke at våren er på vei. Ingenting sier vår som Nasjonalforeningen for folkehelsens hoppetaukonkurranse, Hopp for hjertet. Klassene har to uker på å hoppe og samler poeng per hoppede minutt. Konkurransen varer helt til 10.mai.

– Vi vet at det er en utfordring at for mange sitter for mye stille. Barn og unge trenger minst en times fysisk aktivitet hver dag. Med Hopp for hjertet ønsker vi å få fram hvor viktig det er for helse og trivsel med aktivitet i løpet av skoledagen, sier generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen.

Det er 14 gang Nasjonalforeningen for folkehelsen arrangerer Hopp for hjertet for barn på 4.-7.trinn.

I løpet av mai kåres det en nasjonal hoppetauvinner, samt fylkesvinnere i alle fylker.

– Mange lærere har gitt tilbakemelding om at konkurransen bidrar til samhold og godt læringsmiljø. Det er en viktig bonus. Vi ønsker alle klasser lykke til, og sender en takk til lærerne og skolene som legger til rette for at elevene kan være med på dette, sier Gerhardsen.

Påmeldte skoler i Troms:

Andørja Montessoriskole