MatmerkMatmerk

Mør Møre-hvalbiff hedret

- Det er stor stas å dele ut Spesialitet-merket til et kvalitetsprodukt i verdensklasse. Hvalkjøtt har lange tradisjoner i Norge, og det er derfor gledelig å se det gjenerobre sin plass på norske middagsbord, sa Nina Sundqvist, adm.dir i Matmerk under Spesialitet-utdelingen på Sjømat Norges årskonferanse i Ålesund.

Nina Sundqvist, adm.dir i Matmerk og Ole Mindor Myklebust i Myklebust Hvalprodukter under utdelingen av Spesialitet-merket.

Myklebust Hvalprodukter fikk tildelt sitt andre Spesialitet-merke for unik smak, denne gang for Mørnet Hvalbiff. - Å få denne utmerkelsen er et synlig bevis på at det nytter å vektlegge kvalitetsarbeidet gjennom hele prosessen. Det gjør oss stolte og glade, uttrykte en fornøyd Ole Mindor Myklebust.

Superlativene satt løst da en enstemmig fagjury smakte seg gjennom Mørnet Hvalbiff fra Myklebust Hvalprodukter. Produktet ble blant annet omtalt som fantastisk mør og i en helt egen klasse.

Lange tradisjoner
Mørnet Hvalbiff er kjøtt fra Vågehvalen som fanges mellom Svalbard, Bjørnøya og Jan Mayen. Hvalkjøttet mørnes i fem til seks uker med streng temperaturkontroll. Deretter stykkes og vakuumeres det før det innfryses. Myklebust Hvalprodukter har sin opprinnelse fra det familieeide fiskebåtrederiet Kato AS, som ble startet opp av bestefaren til dagens eiere, brødrene Ole Mindor, Karsten og Dag Myklebust, i 1912.

Tildelt av uavhengig fagjury
Spesialitet garanterer deg en unik smaksopplevelse. Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury ledet av fylkesmann Lars Sponheim. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet, smak, oppskrift og historie før de tildeler Spesialitet.

Marit StrandFagsjef

Marit har ansvaret for merkeordningen Spesialitet. Hun har ansvaret for søknadsbehandling og godkjenningsprosessen sammen med fagjuryen.

+ 47 926 14 992marit.strand@matmerk.no

Mørnet Hvalbiff fra Myklebust Hvalprodukter,