MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

Mondelez, Orkla Confectionary & Snacks og Ringnes felt i MFU

Bruk av Prebz og Dennis for Freia Melkesjokolade, Smash og Solo er markedsføring særlig rettet mot barn.

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har felt Mondelez, Orkla Confectionary & Snacks og Ringnes for å ha benyttet Prebz og Dennis som kanal for å fremme markedsføringsbudskap for henholdsvis Freia Melkesjokolade, Smash! og Solo. De innklagede videoene hadde alle små sketsjer knyttet til de ulike produktene. Videoene er lagt ut på Youtube av Prebz og Dennis.

MFU har vektlagt at Prebz og Dennis i følge Medietilsynets tall er svært populære blant barn under 13 år og at innholdet i innslagene var svært appellerende i sin form og sin humor til yngre målgrupper. Dermed har klager fått medhold i at videoer med Prebz og Dennis på Youtube med Freia Melkesjokolade, Smash! og Solo er markedsføring særlig rettet mot barn. Utvalget er enstemming i sin vurdering.

MFUs veiledning inneholder vedtak som bidrar til at bedriftene i bransjen holder seg ajour med hva som er akseptabel markedsføring. Denne veiledningen vil nå bli oppdatert og presisert.

Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

+47 411 04 055http://www.mfu.as

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.

Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg