Mondelez, Orkla Confectionary & Snacks og Ringnes felt i MFU
MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har felt Mondelez, Orkla Confectionary & Snacks og Ringnes for å ha benyttet Prebz og Dennis som kanal for å fremme markedsføringsbudskap for henholdsvis Freia Melkesjokolade, Smash! og Solo. De innklagede videoene hadde alle små sketsjer knyttet til de ulike produktene. Videoene er lagt ut på Youtube av Prebz og Dennis.
MFU har vektlagt at Prebz og Dennis i følge Medietilsynets tall er svært populære blant barn under 13 år og at innholdet i innslagene var svært appellerende i sin form og sin humor til yngre målgrupper. Dermed har klager fått medhold i at videoer med Prebz og Dennis på Youtube med Freia Melkesjokolade, Smash! og Solo er markedsføring særlig rettet mot barn. Utvalget er enstemming i sin vurdering.
MFUs veiledning inneholder vedtak som bidrar til at bedriftene i bransjen holder seg ajour med hva som er akseptabel markedsføring. Denne veiledningen vil nå bli oppdatert og presisert.
Nøkkelord
Kontakter
Wenche JacobsenSekretariatsleder
Tel:+47 932 59 461mfu@mfu.asOm MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.
Følg pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU har fattet to vedtak som begge feller Spar Gran16.4.2024 12:51:29 CEST | Pressemelding
I begge vedtakene vurderer utvalget det slik at Spar Gran med kjøpmann Lereng i spissen bryter aktsomhetsplikten vedrørende markedsføring overfor ungdom.
Fordelt på 2 vedtak har MFU felt 7 leketøysforretninger for markedsføring av Prime15.4.2024 10:10:09 CEST | Pressemelding
Sakene føyer seg inn i en trend der MFU må ta stilling til leketøysforretningers markedsføring av usunne produkter overfor barn og ungdom.
MFU har fattet vedtak mot Extra Leker22.3.2024 09:08:32 CET | Pressemelding
Extra Leker ble felt av MFU for salg av søtsaker i leketøysforretning.
MFU fattet 2 vedtak i 2023 der emballasje stod sentralt20.3.2024 09:43:18 CET | Pressemelding
Begge sakene ledet til fellelse, og viser at selv om annonsøren i utgangspunktet står fritt med hensyn til utforming av selve produktet og emballasjen, vil denne utformingen ha betydning for hvilke medier og virkemidler som annonsøren kan ta i bruk.
MFU fattet 3 vedtak i 2023 der oppstilling i butikk stod sentralt.18.3.2024 10:25:10 CET | Pressemelding
Selv om oppstilling i butikk er sentralt i sakene viser sakene betydningen av at det foretas en helhetsvurdering basert på produkt, medier og virkemidler.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom