Mobiler og jakker er ekstra utsatt: Tyven elsker lørdager

Lørdag betyr fri for nordmenn flest, men for tyven er det ukens beste arbeidsdag. Mobiler og jakker står særlig høyt i kurs.
Lørdag er lommetyvens beste arbeidsdag. Pass på verdisakene dine i sommer. Foto: iStock.

- Vi ser en klar topp i antallet tyverier på lørdager. Da er vi gjerne utendørs i parker, på restauranter eller på byen, sier skadesjef på reise, Petter Lassen, i Frende Forsikring.

- Mobiltelefoner, småelektronikk og dyre merkeklær er lette å omsette for tyvene, sier driftskoordinator i Securitas, Marius Fausken Arnesen.

- Vi er et lettere bytte for naskerne når vi er i feriemodus og går med klær som gjerne har mindre lommer, sier Petter Lassen.

35.000 mobiltap i fjor
I 2018 ble det meldt inn 350.000 reiseskader til norske forsikringsselskap, ifølge tall fra Finans Norge. Hos Frende var ti prosent av reiseskadene knyttet til tapt mobiltelefon.

Ut fra disse tallene ble 35.000 mobiler meldt tapt og skadet på landsbasis i 2018.

- Det er ekstremt høye tall. Nå går vi inn i de verste ukene i året. I juli skjer det 130 prosent flere mobilskader enn ellers, viser våre tall, sier Lassen.

- Pass bedre på tingene
- Mange av de 35.000 mobilene som ble meldt inn til norske forsikringsselskap i fjor har nok havnet i hendene på langfingrede tyver, sier skadesjefen.

Securitas ber nordmenn være påpasselige i sommer, uavhengig av hvor de ferierer.

- Det finnes lommetyver og andre vinningskriminelle over alt, så vi bør være like mye på vakt hjemme som i utlandet. Turister kan være mer utsatt for tyveri, fordi de reiser med kofferter og vesker. De har mye med seg og mye å passe på. Da er de et enklere mål, sier driftskoordinator Marius Fausken Arnesen.

De unge har flest mobilskader
Mange mobiler havner i bakken eller i badebassenget i ferien. For kunder under 25 år viser det seg at hver fjerde reiseskade som blir meldt handler om tapt mobiltelefon.

Rådet fra forsikringsselskapet er å se opp fra skjermen når du går, og ha beskyttelsesdeksel på mobilen.

Hvis reiseforsikringen din har uhellsdekning vil du kunne få igjen penger hvis du mister den i bakken.

- Det kan også være at slike uhell kan dekkes gjennom en innboforsikring med uhellsdekning. Sjekk både innbo- og reiseforsikringen din for å se om du har uhellsdekning. Og sjekk hvor stor sum som dekkes, sier Petter Lassen i Frende.

FAKTA: Slik sikrer du mobilen i sommer
Du har store mengder sensitiv informasjon på mobilen din. Hvis den forsvinner kan det være en trussel mot datasikkerheten og privatøkonomien din. Derfor bør du gjøre følgende før du reiser på tur i sommer:

• Lås telefonen. Bruk tastelås på mobilen og la den aktiveres etter kort tid når telefonen ikke er i bruk. Hvis du har mønstergjenkjenning kan det være lurt å tørke av skjermen så det ikke er så lett å se mønsteret ditt.
  • Bruk sporingsverktøy. Da kan det være lettere å finne igjen en mistet telefon. Skru derfor på tjenester som «finn min iPhone» som er innebygget, eller last ned liknende tredjepartstjenester.
  • Bruk fjernslettingsverktøy. Da kan du få slettet sensitiv informasjon på telefonen din hvis den skulle bli stjålet. Skytjenester og ulike apper er gode løsninger.
  • Ta sikkerhetskopi av telefonen. Skytjenester og ulike apper er nyttig og sikrer at du ikke mister feriebildene dine sammen med mobilen.
  • Tenk deg om før du laster ned en app. Det kan være lurt å stille seg spørsmål som "vil jeg at denne appen skal ha tilgang til telefonlisten min?" før du laster ned en app.
  • Skru av det trådløse nettverket når du ikke bruker det. Da unngår du at telefonen kobler seg til nettverk du ikke vil koble deg til, og du unngår også at diverse apper og eposter sender ut eller mottar data. Du sparer i tillegg batteri på å skru av wifi.
  • Krypter datatrafikken. Dette må du skru på i ulike tjenester. Det kan være smart, spesielt på e-postprogrammer.
  • Hold mobilen oppdatert. Dette er nyttig for apper og operativsystem.
  • Vurder kryptering av mobilen din. Da vil ingen få tilgang til den om du mister den.
  • Bruk mobilen som du bruker bankkortet ditt. Beskytt koden og ikke del den med noen. Ikke lån den bort uten tilsyn. Tenk på alt du gir en person tilgang til ved å låne vekk mobilen (nettbank, e-post, facebook etc.).
    Kilde: Nettvett.no, norsk senter for informasjonssikring (NorSIS)

FAKTA: Slik beskytter du deg mot lommetyveri

• Bruk vesker og bager med glidelås. Da er den vanskeligere å få tilgang til.
  • Bær det du har med deg under armen, fremfor bak på ryggen.
  • Ikke ha det viktigste du eier i ytterlommen på en sekk.
  • Ikke ha verdisaker i baklommen.
  • Vær oppmerksom rundt populære turistseverdigheter eller store menneskemengder.
  • Ikke ta med deg det du ikke trenger ut fra hotellet.
  • Ikke ta med verdisaker på stranden. Plutselig skal alle bade samtidig eller du lukker øynene og sovner i solsteiken.
  • Hvis du blir frastjålet noe, kontakt det lokale politiet umiddelbart.
  • Lås verdisakene på hotellrommet inn i safen – og husk å tømme safen nå du reiser igjen!
    Kilde: Frende Forsikring

Petter Lassen, skadesjef på reise i Frende Forsikring. Foto: Frende Forsikring.
Driftskoordinator i Securitas, Marius Fausken Arnesen. Foto: Securitas.

Jonsvollsgaten 2

Frende Forsikring har noen av Norges mest fornøyde forsikringskunder. Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine!

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.