MobilePay på tur inn i flere norske betalingsterminaler

Danske Bank og Bambora inngår et strategisk partnerskap med ambisjon om å skape et åpent og forbedret økosystem for betalinger for nordiske bedrifter og forbrukere. Samtidig kan bedriftene i Norden fremover integrere MobilePay direkte i betalingsterminaler levert av Bambora.

Avtalen vil i løpet av kort tid tre i kraft i Norge og Finland – og i Danmark fra årsskiftet. Bambora er en av Nordens største betalingsinnløsere. Partnerne har samtidig laget en nordisk avtale og på den måten kan MobilePay-brukere betale mobilt på betalingsterminaler levert av Bambora som også klargjort til kontaktløs mobilbetaling. Butikker med disse terminalene kan fra våren 2017 håndtere betaling med MobilePay uten å måtte installere en ny boks i kassen.

«Dette betyr at MobilePay vil forenkle kjøpsopplevelsen i enda flere butikker», sier Knut Anders Wangen, sjef for MobilePay i Norge

På nordisk nivå er målet å skape bedre løsninger for kundene.

”Bambora og vi deler ambisjonen om å skape åpne og brukervennlige økosystemer for betalinger for nordiske bedrifter og forbrukere. Med Bambora som innløser av MobilePay-transaksjoner og økt utbredelse av MobilePay igjennom fleksible terminaler kan vi sikre nordiske kunder et åpent og omkostningseffektivt betalingssystem med fri konkurranse” sier Mark Wraa-Hansen, sjef for MobilePay i Danske Bank.

Avtalen omfatter opp mot 50 mill. transaksjoner i året.

Innløsningsavtalen får spesiell betydning i Danmark hvor MobilePay har en stor utbredelse. Forventningen i 2017 er 40-50 mill. MobilePay-transaksjoner fra brukere som benytter internasjonale betalingskort og ikke er kunder i Danske Bank. Det gjelder for over 70 % av de 3,2 mill. MobilePay brukere.

Avtalen om terminaler tilsvarer den Danske Bank, for få uker siden, inngikk med en annen partner. Bambora forventer at avtalen i første omgang vil understøtte økt salg og utbredelse særlig i Danmark, men også i Norge og Finland.

”Vi er svært glade for det nye partnerskapet med Danske Bank om MobilePay. Sammen kan vi være ledende innenfor innovasjon av digitale mobile betalinger i Norden. Butikker og kunder har i stor grad behov for å oppleve fokus på brukervennlighet og åpen betalingsarkitektur. Det er vår felles målsetning.” Sier Johan Tjärnberg CEO i Bambora.

Hvis du ønsker intervju eller ytterligere informasjon

Knut Anders Wangen, Head of MobilePay Norge, + 47 902 79 260

Claes Nyströmer, Head of Communication & PR, Bambora, +46 703 41 46 49

Partnerskap med Bambora gir MobilePay-brukere og butikker flere fordeler

• MobilePay-brukere får på grunn av innløsningsavtalen med Bambora bedre oversikt over sine transaksjoner. Fremover vil det være spesifisert kontoinformasjon med hvor og når en transaksjon ble gjort, i tillegg vil transaksjonen blir plassert i den korrekte utgiftskategorien, for eksempel restauranter, sportsutstyr m.m.
  • MobilePay utbredesi flere tusen nye bedrifter i både Danmark, Norge og Finland.
  • MobilePay kan fra våren 2017 integreres i terminalen og gjør dermed betaling enklere for både bedriftene og deres kunder.
  • MobilePay blir en del av et åpent økosystem som er kostnadseffektivt og kundevennlig i tillegg til at det gjør det enkelt for bedrifter å benytte mobilbetaling.
  • Bambora tilbyr allerede nå nettbutikker muligheten for å benytte MobilePay Online og vil utvide denne muligheten ytterligere.
  • Bambora og Danske Bank ser mange muligheter for å igjennom et innovasjonssamarbeid gi bedrifter og deres kunder flere fordeler og funksjoner ved betalinger.

About Bambora

Bambora helps businesses develop and grow. With a suite of simple payment products, it’s easy to keep track of daily transactions — online, in-store, or in-app.

Founded in 2015, Bambora is a collection of companies with decades of experience in the payments industry. Bambora process payments in 64 markets to a value of 45 billion EUR per year. Bambora has over 600 employees in 13 offices around the globe.

For more information, please visit www.bambora.com

Vi er banken for de gode person- og bedriftskundene. Vi tilbyr personlig rådgivning, god service og produkter tilpasset kundenes behov.

Følg pressemeldinger fra Danske Bank

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Danske Bank på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Danske Bank

Konkurransetilsynet forlenger beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks personkundevirksomhet7.11.2023 08:03:28 CET | Pressemelding

I dag, tirsdag 7. november 2023, har Konkurransetilsynet besluttet å forlenge beslutningsprosessen knyttet til Nordeas kjøp av Danske Banks norske personkundevirksomhet, inkludert 15 Danske Invest Horisont-fond. I en pressemelding som ble offentliggjort 7. juni 2023, annonserte Danske Bank at banken ville trekke seg ut av det norske personkundemarkedet, og i en pressemelding publisert 19. juli 2023 annonserte banken at Nordea ville være kjøper av personkundevirksomheten i Norge. Det er Danske Banks vurdering at transaksjonen ikke gir opphav til konkurranseutfordringer, og Danske Bank forplikter seg til å gjøre overgangen så smidig som mulig for både kunder og ansatte. Avhengig av godkjenning, forventes transaksjonen fortsatt å være fullført innen utgangen av 2024.