MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

M&Ms godteri fra Mars solgt på taxfree felt av MFU

Del

Leketøy solgt sammen med M&Ms godteri er markedsføring særlig rettet til barn.

MFU (Matbransjens Faglige Utvalg) har gitt en klager medhold i at et produkt utformet som et batteridrevet leketøy solgt sammen med en liten eske M&Ms, er i strid med MFUs retningslinjer. Produktet selges i taxfreebutikker. I følge veiledningen til MFU’s retningslinjer, skal godteri ikke selges sammen med tilleggsytelser som appellerer særlig til barn. Utvalget vurderer M&Ms rockeartist for å være en slik tilleggsytelse. Utvalget vektlegger også i sitt vedtak den langsiktige markedsføringspåvirkningen M&Ms brandingen på leketøyet kan ha på barn. M&Ms rockeartist anses derfor å være markedsføring særlig rettet til barn og i strid med MFUs retningslinjer. Vedtaket er enstemmig. Mars har nå bestemt seg for å fase ut produktet. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Dokumenter

Om MFU - Matbransjens Faglige Utvalg

MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
MFU - Matbransjens Faglige Utvalg
℅ ANFO, Arbinsgate 2
0253 Oslo

+47 93 25 94 61http://www.mfu.as

Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) ble etablert i 2013 for å sikre at markedsføring av visse typer mat og drikke til barn er innenfor bransjens retningslinjer. Alle kan klage på markedsføringstiltak via www.mfu.as. Helse og Omsorgsdepartementet og Barne, Likestillings og Inkluderingsdepartementet er inneforstått med det arbeidet som foregår i MFU.