MMA og Muay Thai er tatt opp som nye idretter

Mixed Martial Arts (MMA) og thai boksing (muay thai) ble på Idrettsstyrets møte torsdag 4. april godkjent og tatt opp som nye idretter i norsk idrett, med innlemming i Kampsportforbundet. Det er kun amatørdelen av disse idrettene som skal organiseres.

Norges Kampsportforbund skal organisere thai boksing og MMA.

Norges Kampsportforbund har søkt Norges Idrettsforbundet om opptak av MMA og Muay Thai. Kampsportforbundet ønsker å samle kampsportene gjennom innlemming av nye idretter, samt fortsatt samarbeid med de etablerte forbundene. Fredag ble det klart at kampsportene tas opp i norsk idrett. Det er snakk om amatørdelen av idrettene.

– Vi tror dette styrker rammevilkårene for norsk kampsport og gir mer effektiv ressursforvaltning, sier generalsekretær i Norges Kampsportforbund, Trond Søvik.

Generalsekretæren forteller videre at dette også vil gi større mangfold, utviklingsmuligheter og mer fokus på aktivitet per idrett for de tillitsvalgte, frivillige og utøverne.

Norges Kampsportforbund er et fleridrettsforbund for kampsporter. Forbundet organiserer blant annet konkurranseidrettene karate, taekwondo, jujutsu, wushu og kendo i tillegg til flere mindre konkurranseorienterte idretter som aikido, capoeira, krav maga med flere. NKF er det største kampidrettsforbundet i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og har også et samarbeid med de øvrige kampidrettsforbundene for boksing, bryting, fekting, kickboxing og judo. Kampsportforbundet er det 10. største av 54 særforbund i NIF og tar mål av seg til ytterligere vekst med opptak av MMA og muay thai.

Internasjonalt arbeider nå to internasjonale MMA-organisasjoner med å slå seg sammen, slik at de kan bli tatt opp som internasjonalt særforbund under Global Association of International Sports Federations (GAISF). Muay Thai er allerede medlem av GAISF.

- Vi i Norges kampsportforbundet vil takke Idrettstyret for den gode saksbehandlingen og kloke vedtak, avslutter Søvik.

Norges Kampsportforbund skal organisere thai boksing og MMA.
Generalsekretær Norges Kampsportforbund, Trond Søvik.

Universiaden 2019: Victor Asp tok Norges andre mesterskapsmedalje12.7.2019 17:27:43 CESTPressemelding

Den 30. utgaven av Sommeruniversiaden pågår nå i Napoli. Tre norske taekwondo-utøvere har konkurrert denne uken, og Victor Asp (20) fra Oslo tok torsdag kveld sølv i klassen -74 kg. Universiaden varer fra 3. til 14. juli, og denne gang deltar 8 000 deltakere fra 125 nasjoner. Arrangementet i Napoli er med dette det største fleridrettsarrangementet i 2019. Den norske troppen består av 60 personer, og Victor Asps sølvmedalje er Norges andre medalje i mesterskapet. Den fullstendige oversikten over norske utøvere finner du på Norges Studentidrettsforbunds nettsider. De norske taekwondo-utøverne har alle konkurrert denne uken. Marie Magnus (22) fra Bergen konkurrerte i klassen -57 kg tirsdag, men lykkes dessverre ikke i å ta seg videre fra innledende runder. Victor Asps bror, John Asp (22), konkurrerte også tirsdag. John konkurrerte i klassen -80 kg, men klarte heller ikke å ta seg videre fra innledende runder. Leverte i hver runde Victor Asp, som representerer Grorud Taekwondo Klubb, var d

Presseinvitasjon: Valgmulighet og kvalitet - Norges Kampsportforbund og Be Cool AS inngår samarbeidsavtale27.6.2019 11:16:09 CESTPresseinvitasjon

Norges Kampsportforbund og Be Cool AS med butikken CombatStore.no inngår nå samarbeidsavtale når det gjelder kampsportutstyr. Avtalen innebærer blant annet at Be Cool AS lanserer tre etablerte merkevarer innen kampsportutstyr i Norge: TOP TEN og Tusah, hvor sistnevnte i hovedsak produserer taekwondo-utstyr, og Hayashi, som produserer utstyr for karate.