MittanbudMittanbud

Mittanbud samarbeider med Forbrukerrådet om digital kontrakt

Mittanbud og Forbrukerrådet vil få flere til å skrive kontrakt. Nå gjør de det enklere for forbruker og håndverker å inngå skriftlig avtale

I samarbeid med Standard Norge har Mittanbud og Forbrukerrådet nå lansert en digital kontrakt som gjør det enklere for forbrukere å skrive kontrakt på håndverksoppdrag.

I dag inngår bare to av ti norske forbrukere skriftlig kontrakt med alle vilkår spesifisert når de skal pusse opp. Mittanbud håper en enklere kontraktsløsning vil føre til at flere inngår kontrakt og bidrar til et ryddigere marked.

– Vi ser at mange konflikter mellom forbrukere og håndverksbedrifter kunne vært unngått om man hadde inngått skriftlige avtaler. Ved å lansere en digital kontrakt gjør vi det enklere og mer effektivt å skrive kontrakt, og vi bidrar til en ryddigere bransje, sier Produktsjef i Mittanbud, Per Gunnar Hagevik.

– Seriøse bedrifter skriver kontrakt

Forbrukerrådet anbefaler folk å bare inngå avtale med seriøse aktører som ønsker å skrive skriftlig kontrakt - digitalt eller på papir.

– Det høres kanskje kjedelig ut å skrive kontrakt, men det er mye verre ikke å få bruke kjøkkenet på ukesvis fordi snekkeren slutter å dukke opp. Det kan også svi ordentlig i lommeboka, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland.

Hun har ett råd til de som er på utkikk etter håndverkere.

– Styr unna håndverkere som ikke vil bruke kontrakt. Uten dokumentasjon har man en svært dårlig sak hvis det oppstår konflikt om håndverkertjenesten.

På tredjeplass på forbrukerrådets klagetopp

Markedet for håndverkertjenester er preget av en høy andel konflikter mellom forbruker og næringsaktører. Hver syvende klage til Forbrukertvistutvalget og 10% av klagene Forbrukerrådet mottok i 2016 gjaldt håndverkertjenester.

– Det har tradisjonelt vært altfor mange konflikter knyttet til håndverkertjenester, og en av grunnene til dette har vært mangel på skriftlige avtaler. I Mittanbud formidler vi årlig over 200 000 håndverksjobber, og noe av det vi er mest opptatt av er at forbruker kan ta trygge valg når de skal velge håndverksbedrifter. Nettopp derfor er vi utrolig glade for at Forbrukerrådet og Standard Norge har lagt til rette for at vi nå kan lansere en digital kontrakt som gjør det enkelt, effektivt og trygt å skrive kontrakt, sier Per Gunnar Hagevik.

Om digital kontrakt på Mittanbud

• Den digitale kontrakten har samme juridiske gyldighet som tradisjonelle papirkontrakter, og baserer seg på håndverkertjenesteloven.
  • Kontrakten er anbefalt av Forbrukerrådet
  • Kontrakten er i første omgang kun tilgjengelig for forbrukere som legger ut håndverksjobben på Mittanbud.
  • Med digital kontrakt kan du sigenere kontrakten med håndverkeren uansett hvor du er - direkte fra din mobil, nettbrett eller PC.

Martin Grevstad
E-post: martin.grevstad@schibsted.com

Produktsjef i Mittanbud, Per Gunnar Hagevik

Om Mittanbud

Mittanbud

+47 22 00 09 30https://mittanbud.no

Mittanbud ble startet i 2009 og er Norges største anbudstjeneste. Vi formidler anbud til over 30 000 leverandører over hele landet, basert på forbrukerens beskrivelse av jobben og hvor i landet arbeidet skal utføres. Hver uke sender vi ut 5 000 nye jobber til bedriftene i tjenesten.

Følg pressemeldinger fra Mittanbud

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mittanbud på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Mittanbud