Mitt Sameland min historie

"Mitt Sameland" stiller i et unikt samarbeid med Deichman Hovedbiblioteket, Antirasistisk senter, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Stiftelsen Født fri. «Mitt Sameland - min historie» løfter den personlige fortellingen, om jakten på egen historie og røtter, om tilhørighet og identitet.

Født Fri leder Shabana Rehman og styreleder Kjell Høibråten inviterer til Mitt Sameland- min historie sammen  Deichman Hovedbiblioteket, Antirasistisk senter, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš
Født Fri leder Shabana Rehman og styreleder Kjell Høibråten inviterer til Mitt Sameland- min historie sammen Deichman Hovedbiblioteket, Antirasistisk senter, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš

MITT SAMELAND min historie Deichman Hovedbiblioteket den 19.oktober kl 19:30

Kunstnere vil gi sin personlige fortelling et uttrykk gjennom joik, musikalske landskap, tekst og performance.

Eirin Roseneng, fotograf og forfatter fra Troms, leser utdrag fra sin bok "Olmmáivággi" som omhandler identitet i Manndalen i Nord-Troms. Det blir også en anledning til å oppleve fotograf Per Heimlys bilder fra en samisk verden!

Musiker Arve Nordlandsetter toner til lyd og bilder.

Dramatike og  samfunnskritiker Shabana Rehman tar kvelden videre med et dykk ned i det samiske politiske bakteppet. Rehman inviterer Sametingsråd Henrik Olsen, Ervin Kohn, leder for det mosaiske trossamfunn i Oslo, kunster Eirin Roseng m.fl til samtale.

Opprettingen av Sannhets- og forsoningskommisjonen for urett begått mot samer og kvener i 2017, har vært gjenstand for debatt. Er det behov for en granskning av fornorskningspolitikken, og hvordan kan denne kunnskapen løftes opp på et annet plan? Hvorfor er det behov for å dokumentere denne uretten som er godt dokumentert, er det ikke på tide å komme seg ut av offerrollen som en minoritet?

Mitt Sameland min historie gir ikke alle svar på disse spørsmålene- men åpner opp andre innfallsvinkler til jakten på en identitet. Gjennom historier som vi alle bærer med oss, setter de sine spor i generasjoner.

Damir Pudar, bosnisk skuespiller og regissør står for regien bak Mitt Sameland min historie,

Kjell Høibraaten mobil 46426210

Hilja Henninnen mobil 45229969

Mitt Sameland er et kulturselskap, fri og uavhengig organisasjon som ble etablert juni 2016. Selskapet Mitt Sameland stiller her i et unikt samarbeid med Deichman Hovedbiblioteket, Antirasistisk senter, Det Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og Stiftelsen Født fri.