NHO Service og Handel

Mistet en milliard

Inntektene i bemannings­bransjen sank med seks prosent, eller nær en milliard kroner i fjor, viser tall som NHO Service offentliggjør i dag.

Et svært krevende år for norsk økonomi med lave oljepriser og kraftige nedbemanninger slo tungt inn i bemanningsbransjen. Særlig tøft ble 2015 for fylker som Rogaland og Vest-Agder. Her har utleie til industri og produksjon falt med mer enn 80 prosent.  Ander deler av landet går bedre. Det er 20 prosent vekst i Finnmark. Østlandet er i liten grad preget av oljerelatert nedgang. Det viser bemanningsbransjens årsstatistikk for 2015.

- Et krevende arbeidsmarked gir bemanningsbransjen en viktig rolle i å skape en lettere inngang i arbeidsmarkedet og senke risikoen ved ansettelser, sier fagsjef i NHO Service Even Hagelien. Han legger frem tall som viser at bemanningsbransjen bidrar til å bremse ledigheten.

- Arbeidsledigheten har vokst saktere enn forventet på områder hvor bemanningsbransjen har vært inne, siere Hagelien.

De som jobber gjennom bemanningsbransjen har normalt større fleksibilitet enn andre til å flytte på seg eller skifte arbeidsområde til der arbeidskraften er etterspurt. Mange kommer også fra andre europeiske land og har nå reist tilbake til arbeidsmarkeder som nå er i bedring.

I 2015 hadde medlemmene i Bemanningsbransjen i NHO Service en total omsetning for hele sitt produktspekter som var 6% lavere enn i 2014.

For utleie av personell var nedgangen på 9,4% siden året før. Bransjen leverte 9,8% færre arbeidstimer enn året før.

På tross av ganske betydelig nedgang holder prosentandelen av årsverk i Norge som ytes gjennom bransjen seg ganske jevnt rundt 1 %. Dette viser at det er en samvariasjon mellom antall årsverk som ytes totalt i Norge og størrelsen på bemanningsbransjen, sier Hagelien.

I 2015 var det største yrkesområdet for bransjen bygg og anlegg som sto for 26 % av bransjens arbeidstimer. Andre store områder er lager/logistikk, industri/produksjon samt kontor/administrasjon. På 10 av 13 yrkesområder områder var det nedgang i solgte timer fra 2014 til 2015. Det er verdt å merke seg kraftig nedgang i yrkesområdene Kontor og administrasjon samt industri og produksjon. Samtidig er utviklingen positiv innen Oppvekst og utdanning og handel.

Årsstatistikken for bemanningsbransjen viser at nesten 80.000 personer fikk jobb gjennom bemanningsbransjen i 2015. De utførte ca. 23.500 årsverk, noe som viser at gjennomsnittlig tid man arbeidet i bransjen var ca. 4 måneder. 56% av de ansatte i bransjen var menn. 63 % av de ansatte var yngre enn 35 år samtidig som 6 % var mer enn 54 år.

Her er en oversikt over de største bemanningsbedriftene i 2015 målt etter omsetning og utviklingen fra året før:

Even Hagelien har mobil 95225467
Foto her:

Om NHO Service og Handel

NHO Service og Handel
Næringslivets Hus, Middelthunsgt. 27

+47 23 08 86 50http://www.nhosh.no

NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningen i NHO og består av 2.380 bedrifter med 6.000 virksomheter og 86.000 årsverk. Bransjene er: Arbeid og inkludering, Bemanning og Rekruttering, Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV), Helse og Velferd, Renhold og Eiendomsservice, Sikkerhet og Beredskap,  Handel, samt Frisør og Velvære. Noen av bransjene har egen fagsjef/rådgiver, mens andre har sekretariater som yter service til medlemmene. Gratis tilgang på juridisk bistand er en viktig medlemsfordel.

NHO Service og Handel har to hovedmålsettinger: Vi vil 1) bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet og 2) bidra til å utvikle bedre tjenester i Norge. Under dette ligger våre mål om å bidra til økt profesjonalitet, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser.

Følg pressemeldinger fra NHO Service og Handel

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NHO Service og Handel på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NHO Service og Handel