Mistenker du at du har Klamydia?

Har du kløe, svie og ubehag ved vannlating? Eller bare en gnagende uvisshet og bekymring som ligger og lurer i bakhodet? Klamydia er den vanligste seksuelt overførbare sykdommen i Norge, og det antas at om lag én av 20 seksuelt aktive unge har klamydia til enhver tid.

Ofte uten symptomer
Klamydia skyldes bakterien Chlamydia Trachomatis, og ble påvist for første gang i 1959. Infeksjonen ble derimot ikke anerkjent som sykdom før på 70-tallet. Bakterien kan feste seg til slimhinnene i både underlivet, endetarmen og halsen hos kvinner og menn. Smitteoverføring skjer gjennom ubeskyttet samleie og ved direkte kontakt mellom smittede slimhinner. Kondom er den eneste beskyttelsesmetoden.

Hele 60-80 prosent av alle som er smittet av klamydia har ingen symptomer, og mange som er smittet vet derfor ikke om det. Symptomer på at du har en klamydiainfeksjon kan likevel være økt utflod, uregelmessige blødninger, kløe/svie i underlivet og svie ved vannlating for jenter og utflod fra urinrøret, svie ved vannlating, kløe og utslett på penishodet hos gutter. Ubehandlet klamydia kan være årsak til både svangerskap utenfor livmoren, i tillegg til infertilitet hos begge kjønn.

Behandling og smittebegrensning
Klamydia behandles med antibiotika, og ved påvist infeksjon er det viktig å opplyse tidligere partnere da de også kan være smittet. Ettersom klamydia kan forløpe uten symptomer over et såpass langt tidsrom bør eventuelle partnere de siste seks til tolv månedene også undersøkes. Du bør i tillegg teste deg om du har hatt samleie uten kondom med en ny eller tilfeldig partner.

Enkelt og diskret
Nå er det både enkelt, raskt og diskret å teste seg for klamydia, ved å kjøpe en hjemmetest i en av Boots sine apotek eller på Boots.no. Alt du trenger for å gjennomføre testen følger med i pakken, og gjøres ved å ta en urinprøve hjemme. Prøven sendes i ferdig frankert konvolutt til analyse hos Fürst Laboratorium. For å garantere et korrekt resultat er det viktig at du venter rundt to uker fra eventuelt smittetidspunkt før du tar testen. Du vil få svar innen to uker enten du er smittet eller ikke. Boots apotek er den eneste apotekskjeden som tilbyr en slik helsetjeneste der smittede får oppfølging. Alle smittede får råd og veiledning, samt resept på antibiotikabehandling. Hele prosessen er fullstendig anonym, og du vil derfor heller ikke få henvendelser i postkassen.

Her kan du bestille klamydiatesten.

Klamydiatest. I Boots apotek tilbyr vi en diskret måte å teste deg på, ved at du kjøper testen i et av våre Boots apotek eller på boots.no. Du får svar innen 2 uker, enten ved SMS (med en kode som du bruker for å gå inn på en nettside), eller ved at du blir kontaktet av medisinsk personell. Er du smittet, får du oppfølging av medisinsk personell og resept på antibiotika.
Klamydiatest - helsetjeneste i Boots apotek