Misbrukt på nettet: Få hjelp fra forsikringsselskapet

Mobbing, krenkelser og trusler på nett er et omfattende problem blant barn og unge. Mange foreldre vet ikke at de har en forsikring som dekker juridisk og teknisk hjelp i slike saker.

Statistikk fra Codan Forsikring viser at få vet om muligheten til å kontakte forsikringsselskapet når de opplever problemer med misbruk på nett og ID-tyveri.

– Vi oppfordrer foreldre med barn som er rammet av slike problemer, til å ta kontakt med forsikringsselskapet sitt. Alle som er forsikret hos oss får hjelp i slike saker, sier Stefan Langva, administrerende direktør i Codan Forsikring.

Risiko flytter seg til nett
Når en stadig større del av livet vårt foregår på nett, vil naturlig nok også mer av den kriminelle atferden foregå her. I dag er datakriminalitet den tredje største typen kriminalitet i Norge.

– Det som foregår på nettet, er ofte skjult for andre. Vi vet at det er få som anmelder slike forhold, og at det er en slags tabu knyttet til å bli misbrukt eller svindlet på nett. Slik bør det ikke være, sier Langva.

Slik får du hjelp av forsikringsselskapet
– En ID-forsikring fra Codan dekker i tillegg til ID-tyveri også misbruk på nettet, og gjelder for personer som er forsikret hos oss, deres ektefelle eller samboer og hjemmeboende barn under 21 år. Skulle du oppleve at andre bestiller varer i barnets navn, at tenåringen blir sjikanert på nett, eller at det opprettes falsk profil for samboeren, gjelder forsikringen for alle, sier Langva

Forsikringsselskapet vil hjelpe til med å fjerne uønsket innhold og krenkende materiale i forbindelse med misbruk på nett, som mobbing og trakassering, trusler, uønskede bilder, videoer, falske profiler, kontaktopplysninger som blir spredd til andre, eller få kontroll over hackede bruker- og e-postkontoer.

Ved ID-tyveri får man juridisk advokathjelp for å forhindre videre misbruk og eventuelle krav om erstatning, samt hjelp til å fjerne uberettigede betalingsanmerkninger.

Sterkt resultat for Codan/Trygg-Hansa i 201722.2.2018 08:00Pressemelding

Codan/Trygg-Hansa er den skandinaviske delen av det internasjonale forsikringskonsernet RSA Group. Her følger en kort oppsummering av Codan/Trygg-Hansas helårsresultat for 2017: • Netto premieinntekt var på 1 833 millioner britiske pund (GBP) i Skandinavia (2016: 1 721 millioner GBP rapportert), som tilsvarer en økning på 6,5 % sammenlignet med samme periode i fjor. • Underwritingresultatet i 2017 var på 315 millioner GBP (2016: 239 millioner GBP) • Combined Operating Ratio (COR) på 82,9% (2016: 86,2%) i henhold til britisk anvendelse av internasjonale regnskapsstandarder (IFRS) Hele RSA Groups helårsresultat, inklusive det skandinaviske resultatet, er tilgjengelig på RSAs Investor Relations-site: http://www.rsagroup.com/investors/reports/ For ytterligere informasjon: Linda Trulsen Markeds- og kommunikasjonsdirektør, Codan Forsikring Telefon: 945 24 760 E-post: linda.trulsen@codanforsikring.no