EPOA

Minsker gapet: Matprodusenter, detaljhandel og regjeringer utfordret til å trappe opp sin innsats på bærekraftig palmeolje

Frans Claassen, leder av European Palm Oil Alliance (EPOA).
  • 74% av palmeoljen som kom til Europa til bruk i matvarer, ble sertifisert som bærekraftig i 2017
  • Mer handling er nødvendig hvis Europa skal oppfylle sitt mål om å bli 100% sertifisert innen 2020

På den 6. årlige palmeoljekonferansen oppfordret Frans Claassen, leder av European Palm Oil Alliance (EPOA) matprodusenter og forhandlere til å oppfylle sine forpliktelser til å bare bruke bærekraftig palmeolje. EPOA mener at bærekraftig palmeolje er en viktig ingrediens til å føde verden, til å bidra til å beskytte biologisk mangfold og dyreliv, og til å forbedre sosioøkonomisk utvikling i landlige områder. Bærekraftig palmeolje bidrar til å oppnå FN’s mål for bærekraftig utvikling (SDG).

EPOA-medlemmene er klare til å gjøre endringen og lede en bærekraftig palmeoljemarkedstranformasjon i Europa. Claassen sa; «Vårt 2020-mål for 100% bærekraftig palmeolje brukt i mat i Europa er fortsatt i sikte, men alle må gjøre en innsats – tiden er kort! Vi oppfordrer frivillige organisasjoner til å samarbeide om å støtte menneskene som gjør arbeidet på bakken og gjøre endringene mulig».

Det nåværende negative bildet av palmeolje i matprodukter hindrer overgangen til 100% bærekraftig opptak av palmeolje. Delegater i rommet krevde handling og diskuterte muligheter for en felles kommunikasjonskampanje for å oppmuntre til bærekraftig praksis.

Minske gapet
En ny overvåkningsrapport fra European Sustainable Palm Oil (ESPO) prosjektet, et initiativ fra MVO – The Netherlands Oils and Fats Industry og IDG, Sustainable Trade Initiative – viser at 74% av palmeoljen importert for bruk i mat ble sertifisert bærekraftig (CSPO) i 2017. Siden absolutt volum av palmeolje øker, er det viktig å oppmuntre til en sterkere etterspørsel etter bærekraftig palmeolje gjennom verdikjeden. Dette er nødvendig for å nå 2020-målet bestemt i en felles erklæring fra organisasjoner, myndigheter og den private sektor.

En av måtene å støtte bærekraftig utvikling i produserende land på er å kjøpe spesielle, uavhengige «småbondekreditter». For første gang gir ESPO-overvåkingsrapporten også data om opptak av disse kredittene som tilbys av Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO), som nå er på 8100 tonn.

Handlinger i Europa
Den europeiske næringsmiddelindustrien bruker flere strategier for å sikre at palmeoljen de bruker er bærekraftig. Som utgangspunkt må de ha bedre synlighet på forsyningskjeden. Nesten all – (99% i 2017) –palmeolje som kommer inn i Europa, kan nå spores tilbake til oljemøllen. 84% av all palmeolje importert i Europa i 2017 er dekket av selskapets bærekraftige politikk som fokuserer på «ingen avskoging, ingen torv og ingen utnyttelse» (NDPE) - takle de primære utsatte områdene når det gjelder forsyningskjedens bærekraftighet.

Handlinger i produserende land
Produserende land styrker også sin innstas. H.E. Arif Havas Oegroseno, den indonesiske ambassadøren i Tyskland, forklarte at moratoriet for å utvide palmeoljeplantasjer pålagt av den indonesiske presidenten Joko Widodo resulterte i en nedgang i avskoging på 60% i 2017, et viktig skritt fremover. Både i Indonesia og Malaysia samarbeider regionale og distrikts regjeringer med privat sektor om obligatoriske sertifiseringsordninger (ISPO og MSPO) med sterkere styringsmekanismer for å overvåke og støtte bærekraftig produksjon. På samme måte i Colombia har regjeringen, industrien og sivile samfunnsorganisasjoner forpliktet seg til null avskoging.

Påvirkning på bakken
Utover miljøfordeler i forsyningskjeden vektlegger produsentlandene palmeoljens rolle i økonomisk utvikling og lindring av fattigdom. Den ærefulle malaysiske ministeren for primærindustrien, Theresa Kok Suh Sim, forklarte: «Utviklingen av palmeoljeindustrien i Malaysia har sørget for at fattigdomsgraden nå er under 5%, med ekstrem fattigdom under 1%. 38% av produksjonen i Malaysia kommer fra små gårder». I Indonesia gir palmeoljeproduksjonen livnære til 16 millioner mennesker.

SDGs
En ny rapport fra IUCN bekreftet at bærekraftig palmeolje er en viktig del av løsningen for å møte Europas matbehov og krav. Claassen sa: «Vi fremmer bærekraftig palmeoljeproduksjon og forbruk for å utnytte positiv innvirkning på fattigdomsbekjempelse, bevaring av biologisk mangfold, sosioøkonomisk utvikling og arbeidsrettigheter. Til slutt bidrar bærekraftig palmeolje til minst 7 bærekraftig utviklingsmål (SDG).

Claassen: «Vi må minske gapet, både i Europa og i produserende land. La oss få matprodusenter og detaljhandel til å oppfylle sine forpliktelser til 100% bærekraftig palmeolje i Europe, og presse for å oppnå SDGene for å katalysere globale endringer. La oss samarbeide for å fortelle felles positive historier om virkningen av bærekraftig palmeolje på bakken og styrke mennesker som gjør bærekraftig palmeolje en realitet».

Om EPOA
Den europeiske palmeoljealliansen (EPOA) er et initiativ for å engasjere og utdanne interessenter på hele palmeoljehistorien. EPOA samarbeider tett med nasjonale tiltak som er aktive i de forskjellige europeiske landene, og forenkler vitenskapsbasert kommunikasjon og skaper et balansert syn over de ernæringsmessige og bærekraftige aspektene ved palmeolje. EPOA støtter opptaket av 100% bærekraftig palmeolje.

Frans Claassen
info@palmoilalliance.eu

Frans Claassen, leder av European Palm Oil Alliance (EPOA).

Om EPOA

EPOA

Følg saker fra EPOA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra EPOA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.