Mindre demokrati er feil svar

1.3.2016 11:47 | Norsk Folkehjelp

Det interne UD-notatet som VG har fått tilgang til trekker opp et alvorlig bilde av situasjonen i Europa og i Europas nabolag. Norsk Folkehjelp mener svaret må være mer demokrati, ikke mindre.

Generalsekretær Sunniva Ørstavik foto: Erik M. Sundt

- Notatet viser med all tydelighet at Norge og Europa er i endring, og at også Norge står ovenfor store valg som kommer til å definere oss som samfunn. Det er vi i Norsk Folkehjelp enige i. Å velge feil svar nå vil ikke bare være et svik mot millioner av mennesker, det vil også gjøre Norge til et mindre trygt land å bo i, sier Sunniva Ørstavik, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

I notatet hevdes det at «den dominerende avveiningen for Europa overfor en rekke land» ikke vil være «i hvilken grad man kan oppnå mer demokratisk styresett eller økt respekt for menneskerettighetene, men i hvilken grad det er mulig å unngå væpnet konflikt, opprettholde stabilitet, territoriell kontroll og rimelig grad av forvaltning og grunnleggende tjenester for befolkningen. Stabilitet blir viktigere, også når det går på bekostning av styresett og MR.»

- Det er en slutning vi i Norsk Folkehjelp er dypt uenige i. Historien har vist at dette ikke virker, og at det vi trenger nå er mer demokrati – ikke mindre, understreker Ørstavik.

Norsk Folkehjelp mener at det viktigste fremover vil være støtte til sivilsamfunn og andre som krever en mer rettferdig fordeling av makt, midler og muligheter internt.

- Det er viktig å huske på at den flyktningkrisen vi ser i dag kom i stor grad som et resultat av opprør mot udemokratiske regimer, hvor en liten elite stakk av med alle ressursene. Dette var eliter som satt med makta ikke minst fordi stormaktene så seg tjent med stabile, lojale regimer. Når det nå snakkes om å ofre demokrati og menneskerettigheter for stabilitet er det denne forfeilede politikken man fortsetter, sier Kathrine Raadim, Utenlandssjef i Norsk Folkehjelp.

Generalsekretær Sunniva Ørstavik foto: Erik M. Sundt