Gjensidigestiftelsen

Millioner til Matjungelen

Prosjektet Matjungelen får 11,6 millioner av Gjensidigestiftelsen. Dermed blir det nå en nasjonal utrulling i SFO og barnehage hvor barn får leke og lære mer om mat som er bra for kroppen og for kloden.
Kathrine Marthinsen, prosjektleder for Matjungelen og gründer i Folkelig, sammen med Anne Kjersti Toft fra Gjensidigestiftelsen

- Gjensidigestiftelsen er opptatt av å gjøre Norge tryggere, sunnere og mer aktivt. Derfor er vi glade for å kunne støtte organisasjoner som Folkelig og deres Matjungelprosjekt, som både lærer barn om sunn matkultur, måltidsglede og hvordan vi sammen gjennom gode matrutiner kan bidra til et lavere klimaavtrykk, forklarer Anne Kjersti Toft, seniorrådgiver for nasjonale prosjekter i Gjensidigestiftelsen.

Prosjektet blir dermed innlemmet i Gjensidigestiftelsens store kostholdsamling, som så langt har bevilget over 50 millioner kroner til kostholdskunnskap og måltidsglede for barn og unge. – Det er i ung alder man legger grunnlaget for et gode vaner gjennom hele livet, og det er derfor det er så viktig å starte allerede i barnehagen med matlek og kunnskap om råvarer, forteller Toft videre.

Det er organisasjonen Folkelig som leder Matjungelprosjektet, og de samarbeider med Opplysningskontoret for frukt og grønt og Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet/Høgskulen på Vestlandet. Prosjektet startet opprinnelig som et pilotprosjekt i Hordaland finansiert av Helse- og omsorgsdepartementet, og høsten 2018 ble prosjektet utvidet til 58 skoler i Hordaland. Gjennom bevilgningen til Gjensidigestiftelsen på 11,6 millioner blir nå prosjektet et nasjonalt prosjekt som samtlige skoler kan søke på.

En matjungel som barna vil elske

- Dette er en utrolig gave, og en stor anerkjennelse av det arbeidet vi gjør. Nå kan vi utvide og skape enda bedre matkompetanse og matglede for barn og unge, forteller Kathrine Marthinsen, prosjektleder for Matjungelen og gründer i Folkelig. - Mange barn er svært opptatt av både mat og miljø. Når barna er i Matjungelen kan de utforske og oppdage en verden av temaer knyttet til mat. Gjennom jevnlig lek og aktivitet på SFO lærer de praktiske og teoretiske ferdigheter om et næringsrikt og bærekraftig kosthold, forklarer hun.

Det er de voksne som organiserer jungelaktivitetene på SFO, de og får både opplæring og pedagogisk materiell til aktivitetsoppleggene fra Matjungelen. Aktivitetene kan SFO selv justere slik at de passer inn i deres lokale SFO-hverdag. Innholdet i Matjungelen er kunnskapsbasert og i tråd med Helsedirektoratets kostråd og Nasjonal faglig retningslinje for mat og måltider i skole og SFO.

Ny søknadsportal i april

Frem til nå har det kun vært mulig å melde seg på Matjungelen i Hordaland. I april åpnes det opp for en ny runde med påmelding på Matjungelens nettside– på www.matjungelen.no, der SFO i hele landet skal få tilbudet. Alt innholdet er allerede tilgjengelig på nettsiden, gratis for alle. Men når SFO og kommune melder seg på får de også materiell, utstyr og oppfølging av oss underveis. Vi gleder oss masse over denne muligheten og håper mange melder seg på når påmeldingen åpner, avslutter Marthinsen fra Folkelig

Anne Toft
Seniorrådgiver- nasjonale prosjekter Gjensidigestiftelsen

Direkte: (+47) 450 30 260
E-post: Anne.Toft@gjensidigestiftelsen.no

Lars Erik Mørk
Kommunikasjonssjef Gjensidigestiftelsen

Direkte: (+47) 922 01 133
E-post: lars-erik.mork@gjensidigestiftelsen.no

Kathrine Marthinsen
Prosjektleder i Matjungelen og gründer av Folkelig

Direkte (+47) 932 54 068
E-post: post@folkelig.no

Bilder

Om Gjensidigestiftelsen

Gjensidigestiftelsen jobber for å skape et tryggere, sunnere og mer aktivt samfunn gjennom å støtte ildsjeler og frivillige organisasjoner. Som største eier i Gjensidige med 62 prosent av aksjene, er vi med på å videreføre 200 års forsikringshistorie i Norge.

Fra og med etableringen i oktober 2007 og frem til 2017 har Gjensidigestiftelsen tildelt over 2,2 milliarder kroner til rundt 7500 ulike prosjekter for å fremme trygghet og helse.

Om Folkelig

Folkelig består av et lite team med stor driv for å redusere sosial ulikhet i helse, og å skape inkluderende og lekne nærmiljø der folk møtes og trives. Vi utvikler, drifter og skalerer folkehelsetiltak for langsiktig effekt, for offentlige, frivillige og private aktører. Med oss på laget har vi en stadig voksende gjeng frivillige og deltidsansatte fra flere ulike fagfelt, som vi involverer i prosjektene våre etter behov.

Folkelig er et ideelt AS som ble startet av Kathrine Marthinsen i 2012 og har kontor i Bergen. Som sosial entreprenør er Folkelig en aktør med en nyskapende innfallsvinkel til hvordan vi løser samfunnsutfordringer og har mål om å være både sosialt, miljømessig og økonomisk bærekraftig virksomhet. Dette er vi også opptatt av å måle.

Følg pressemeldinger fra Gjensidigestiftelsen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Gjensidigestiftelsen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Gjensidigestiftelsen