Milliardoverskudd for Olav Thon Eiendomsselskap i 1. kvartal

Den positive utviklingen i Olav Thon Eiendomsselskap fortsatte i 1. kvartal og selskapet oppnådde en betydelig resultatvekst sammenlignet med første kvartal i fjor.

I de tre første månedene av 2017 var butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet 10,8 milliarder kroner, en økning på 3 % fra i fjor. Bildet viser Oasen Storsenter i Haugesund.

– Vi har fått en god start på 2017, og er godt fornøyd med et kvartalsresultat på over en milliard kroner. En god del av overskuddet er økte markedsverdier på eiendomsporteføljen vår, men selv uten disse ble selskapets resultat 13 % høyere enn i fjor, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Samlede investeringer i 1. kvartal var 443 millioner, ned fra 1,3 milliarder i samme periode i fjor.

– Amfi Kanebogen i Harstad har blitt utvidet og fornyet, og i Haugesund er vi nå i gang med å bygge ut Oasen Storsenter. Vi har mange pågående prosjekter og jobber med å utvide flere av våre største kjøpesentre. I tillegg er det full aktivitet i Nydalen i Oslo, hvor vi holder på med et spennende byutviklingsprosjekt med blant annet 149 leiligheter, hotell og Norges største kinosenter rett ved siden av Storo Storsenter, sier Sperre.

Olav Thon Eiendomsselskap har ikke gjort noen store eiendomskjøp de første tre månedene i 2017, og dermed ble investeringsvolumet lavere enn i 2016, selv om prosjektaktiviteten fortsatt er svært høy.

Butikkomsetning og leieinntektsnivå
I 1. kvartal var butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet 10,8 milliarder kroner, en økning på 3 % fra i fjor.

Årlig leieinntektsnivå var 2.875 millioner kroner hvorav 81 % kom fra kjøpesentereiendom og 19 % fra øvrig næringseiendom.

– Veksten i norsk økonomi øker, og 2017 ligger an til å bli nok et godt år for Olav Thon Eiendomsselskap. Rentene vil fortsatt holde seg lave, og etterspørselen etter eiendom er fremdeles positiv. Vi har derfor god grunn til å tro at vi skal kunne skape betydelige aksjonærverdier i tiden fremover også, sier Arne B. Sperre.

Se kvartalsrapporten for 1. kvartal HER