Milliardkontrakt til Nokas - Oslo Lufthavn Gardermoen velger Nokas på sikkerhet

Avinor har tildelt det som betegnes som Norges største sikkerhetsoppdrag til Nokas i inntil åtte nye år. I løpet av de neste fem årene skal Nokas kontrollere 125 millioner reisende på flyplassen. Totalrammen er på rundt 2,7 milliarder kroner og gir arbeid til rundt 900 ansatte.

Milliardkontrakt til Nokas. Avinor velger Nokas til å ivareta sikkerheten på Norges hovedflyplass i inntil 8 år fremover

Nokas har fått oppdraget med å levere sikkerhetstjenester på Oslo Lufthavn Gardermoen i inntil åtte nye år. Sikkerhetsoppdraget omfatter sikkerhetskontroll av både reisende og gods. I tillegg skal Nokas levere en rekke sikkerhetstjenester på lufthavnen forøvrig. Nokas har hatt oppdraget siden 2008.

- I løpet av de neste fem årene skal over 125 millioner reisende kontrolleres før avreise på Oslo lufthavn.  Etter en omfattende konkurranse, får Nokas nå ansvaret for å fortsette det gode arbeidet som gjøres hver eneste dag for å gi de reisende best mulig opplevelse, sier direktør for terminaldrift på Oslo lufthavn, Hans-Bendik Eriksen.

- Jubelen står i taket hos oss i dag, sier Kjell Frode Vik, administrerende direktør i Nokas Aviation Security. Vi er stolte og ydmyke over at OSL viser oss ny tillit. Oppdraget som betegnes som Norges største sikkerhetsoppdrag, sikrer arbeid til rundt 900 medarbeidere. Vi gleder oss til fortsatt å ivareta sikkerheten på Norges hovedflyplass og bidra til at de reisende på OSL kan reise trygt og behagelig i årene som kommer.

Den nye avtalen tre i kraft 1. mars 2019. Varigheten på avtalen er 5 år med ytterligere opsjoner på 2+1 år.

Nokas har fra før også ansvaret for sikkerhetskontrollen på Stockholm Airport Arlanda.

Nokas er et ledende sikkerhetskonsern med virksomhet i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Selskapet ble etablert i 1987 og forventer i 2018 en omsetning på ca. NOK 5,1 milliarder. Nokas konsernet har rundt 10.000 medarbeidere fordelt på tre divisjoner: Cash Handling, Security og Systems.

Vi leverer sikkerhets- og kontanthåndteringsløsninger til kunder i hele Norden. Som totalleverandør spenner våre leveranser seg fra vakttjenester, tekniske sikkerhetsløsninger, industri- og sikkerhetsberedskap til verdi- og kontanthåndtering.